webForumDet fria alternativet

Snabba upp queries?

2 svar · 222 visningar · startad av niels

nielsMedlem sedan juli 2000212 inlägg

Jag har en tabell som jag i omgångar om ca 20 sparar en massa Namn. Varje name måste vara unikt så det kollas igenom för varje namn att den inte finns inskriven. Nu har det blitt så att tabellen blivit 40 000 poster stor och kollen igenom namnen har blivir mycket långsam.

Finns det något sätt att göra proceduren snabbare.

Jag har läs något om index? Kan det hjälpa.

Finns det något sätt att inte göra kollen om posten redan finns i db. Om man sätter columen till Unik genereras ju ett felmeddelande om man lägger in dubbelt. Kan man skriva @mysql_query([INSERT]) så hoppar den bara över?

Tack!

/Niels Bosma

------------------
www.bosma.space2u.com

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Finns det något sätt att inte göra kollen om posten redan finns i db. Om man sätter columen till Unik genereras ju ett felmeddelande om man lägger in dubbelt. Kan man skriva @mysql_query([INSERT]) så hoppar den bara över?

Du är nog inne på rätt spår här. Funktionen mysql_query() returnerar sant när allt är som det skall, och falskt när uppdateringen misslyckas så det borde gå att använda sig av detta.

Har inte möjlighet att testa just nu dock. Problemet kan ju vara att ta reda på varför uppdateringen misslyckades (kan ju finnas många anledningar).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Mysql_errno kanske returnerar antagligen ett speciellt tal om posten redan finns.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)