webForumDet fria alternativet

Mysql databaser i Red hat 7.0

2 svar · 313 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hej!
Det brukar ju heta:

Inga frågor är för dumma för att ställas!

Så här kommer den:
Hur skapar man/lägger in (plus en del andra grundsaker) "information" osv till Mysql databaser i Red hat 7.0?

Som jag har fattat det så följer Mysql stödet med i Rh 7.0, eller?
Men jag har letat en hel del i alla olika kataloger (iofs känner jag mig forfarande lite vilsen, inte van vid linux.) men jag hittar ingen katalog för Mysql.
Denna frågan kanske låter oerhört dum för er som kan. Men jag har bara jobbat med Mysql i Windows miljö innan. Om ni inte orkar (vilket jag iofs förstår) svara på denna frågan så kan ni väl kanske tipsa om något ställe där de tar upp detta?

Tack på förhand!

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Här kommer lite komplitering:
Det skulle vara mysigt att få reda på vart man kan bela med sina databaser lite sådär allmänt. Vart du byter lösen, användarnamn mm mm. Det måste ju finnas någon som kan detta?

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det är ju inte säkert att MySQL installerats på din dator, även om MySQL följer med på skivan. Anvämd rpm (eller gnorpm) för att ta reda på om så är fallet eller inte. Har tyvärr varken RH 7 eller RPM-versionen av MySQL så mer specifik än så kan jag tyvärr inte vara.

När MySQL väl är installerad och igång tror jag väl inte det skall vara någon större skillnad mot att arbeta med Win32-versionen. För att arbeta med användare och lösenord finns GRANT samt REVOKE.

MySQL kommer med en mycket omfattande manual. Den kan vara ganska tung att ta sig igenom, men man bör i.a.f. skumma igenom den inledningsvis så att man vet på ett ungefär var man kan hitta det man behöver. Det finns även en del nybörjarsidor om MySQL. Ett hett tips för den som inte riktigt känner sig hemma med MySQL än. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 24 okt 2000]

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)