webForumDet fria alternativet

Schack

2 svar · 367 visningar · startad av Gislaved.net

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 274 inlägg

Jag funderar på att bygga ett litet schackkorrespondenssystem med PHP och MySQL, bara för att lära mig mer. Just nu funderar jag hur man smartast sparar spelställningen.. någon som har något bra förslag?

Man skulle kunna spara det som en lång textremsa, där tecken nummer ett motsvarar vad som finns i den första rutan. Fast det kanske är krångligt?

------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Kanske inte har så mycket med MySQL att göra, men man skulle kunna skapa en flerdimensionell array i PHP (där varje element motsvarar en chackruta) och sedan använda serialize() på den. Då får man ut en textsträng som motsvarar arrayen i PHP. Denna textsträng kan ju sedan enkelt lagras i MySQL.

För att göra om textsträngen till array igen använder man unserialize(). Voila, en array klar att direkt användas i PHP. :)

Man kan även tänka sig en objektorienterad lösning, där varje objekt är en ruta (och objektet innehåller då information om vilken pjäs som eventuellt står på den rutan). Brädet blir då en array av objekt, som kan sparas undan och återanvändas på samma sätt.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 274 inlägg

Mmm... det är ju en lösning. Jag ska fundera på det. Tack för hjälpen.

------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb