webForumDet fria alternativet

MySQL....Nybörjarfrågor...

7 svar · 570 visningar · startad av Rödalacket

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Hur gör man ?
Jag har en hel bunt med papper där det finns lite statistik på hur mina lagmedlemmar har kastat o.s.v. som jag skall lägga upp på nätet. Då tänkte jag att man kanske kan använda MySQL till det men frågan hur man gör. Skall man skriva ner allt i en textfil eller?
Skall man ha olika textfiler för
herr X och herr Y?
Hur hämtar man informationen sedan?
Finns det några bra sidor som tar upp MySQL, gärna från grunden i så fall.
Ja ja det var en del frågor det kommer garanterat flera :)

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Den vise vet att han inget vet, medan den dumme tror att allt han vet.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Länkar till några nybörjarsidor hittar du på:

http://www.mysql.com/information/links.html

Vad gäller hur bäst överföra dina papper till en MySQL-databas så skulle lite exempel på hur dina data ser ut hjälpa. Vill inte gärna ge några tips innan (av rädsla för att stjälpa snarare än hjälpa). Samt - hur har du tänkt att använda det du lägger in? Vad vill du få ut från databasen?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Tjaba....
På den här adressen http://w1.184.telia.com/~u18404634/bilder/a4.gif
så ser du hur ett av pappren ser ut, jag har andra papper också men dom är nog lite väl krångliga, i alla fall just nu.
Det jag vill ha ut av databasen...hmmm...ja det vet jag inte riktigt men jag antar att man kan få fram i princip vad somhelst.
Det jag skulle vilja är nog att man skall kunna söka på t.ex Janne och sedan se hur det har gått för honom genom åren. Kanske titta på ett specifikt år och kunna sortera efter Antal matcher, Vunna set eller Antal ton o.s.v. för en speciell spelare.
Jämföra olika spelare med varann...
Jag vet inte riktigt vad man kan hitta på, det kanske är lite mycket?
Tacksam för all hjälp jag kan få så att jag kan komma igång.
En sak till, fick mail idag från mitt webbhotell att jag kan använda PHP eller Perl, det fanns DBD/DBI moduler installerade.

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Representerar varje papper ett specifikt år då? Varför finns varje namn med två gånger. Vad representerar de nedre raderna (där samma namn upprepas)?

Vilken sport är detta förresten (nyfiken)? :)

------------------

Aha....du har inte besökt min hemsida.. ;)
Ett papper representerar en säsong
med början år 91-92
Det är dart det handlar om. Hög utgång är om man lyckas "gå ut", alltså vinna om man har 100 poäng eller mer.
Om man tittar på Tomas så ser man att han har en hög utgång och på tabellen nedanför så ser man hur mycket han har kastat på den höga utgången.
Varför det ser ut så där vet jag inte riktigt, det är inte jag som har sammanställt statistiken. Man skulle lika gärna kunna göra en kolumn till bredvid kolumnen 'Antal Hög Ut' och skriva värdet där istället för där nere.

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[Redigerat av Rödalacket den 14 okt 2000]

Jag skulle nog satsa på tre tabeller [förslag på indexering inom klamrar - svårt att vara mer specifik utan att veta hur sökningarna skall gå till, eller vad det skall gå att söka på]:

• En för att lagra de tävlande i (ID[Primärt index], Namn[Eventuellt indexerat], Eventuella övriga uppgifter som e-post m.m.).
  • En för att lagra säsongsdata i (ID[Primärt index], År[Eventuellt indexerat], Eventuella övriga uppgifter).
  • Och en för att lagra resten i (ID[Primärt index], ID från säsongsdata-tabellen[Indexerat], ID från tävlande-tabellen[Indexerat], Övriga data från databladet).

Med [Eventuellt indexerat] menar jag att det beror på hur sökningar skall ske, om indexering skall användas eller inte. Om man t.ex. skall välja namn och årtal ur en lista så tjänar man troligtvis inte så mycket på att indexera. Om man däremot skall kunna söka på namn och årtal i fritextsökningar så tjänar man troligen på att ha dessa uppgifter indexerade.

Hur man utformar en databas är dock snarare en generell SQL-fråga än en MySQL-fråga. Du får säkerligen fler tips om du frågar i SQL-forumet (jag anser mig definitivt inte vara någon expert på området).

När det gäller att importera data till MySQL så kan du visserligen gå via textfiler. Det finns färdig programvara (och funktioner i MySQL) för just detta.

Eller så installerar du MySQL på din egen dator och arbetar direkt mot den (via någon typ av gränssnitt - MS Access t.ex., eller ett webgränssnitt). Om du har telnetaccess till servern, eller möjlighet att ansluta utifrån mot webhotellets MySQL-server, är det sedan en enkel sak att dumpa innehållet i din version av MySQL och läsa in den i webhotellets version (går även att skriva ett script som läser in dumpen, om du inte har dessa möjligheter). Det är den metod jag själv använder (utvecklar allting på min egen burk och laddar upp det när det är klart). Finns även en hel del verktyg att ladda ner, som kan underlätta arbetet mot MySQL.

Några funna länkar som kanske kan hjälpa dig komma igång (finns hur mycket som helst på nätet, så några sökningar i en sökmotor kan ge en hel del):

http://www.phpbuilder.com/columns/barry20000731.php3
http://www.geocities.com/SiliconValley/Vista/2207/sql1.html
http://www.mysql.com/information/links.html

Och så MySQL-manualen då förstås. Den är maffig, men mycket användbar. :)

------------------

*gulp*... :)
Det där såg inte lätt ut men det är väl bara att försöka... :)

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.lns.nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Att studera SQL och relationsdatabaser generellt till en början är nog bra. Det som är det svåra är det som benämns normalization i artikeln som den första länken går till (d.v.s. hur man strukturerar sina data för att snabbt och effektivt kunna söka reda på vad man är ute efter), men man kommer snart in i det. :)

Grundregeln är att inga data skall lagras på mer än ett ställe, och inte mer än en gång. Alltså bör du inte samla alltihop i en och samma tabell, eftersom både namn på de tävlande samt säsongsdata då kommer att upprepas gång på gång. Det är bättre att lagra t.ex. namnen på de tävlande i en separat tabell och sedan hänvisa till varje tävlandes ID i huvudtabellen. Sökningen snabbas upp (p.g.a. att indexeringen kan göras effektivare) och behöver du ändra någon uppgift (någon kanske gifter sig och byter efternamn) så behöver du bara ändra på ett ställe i stället för på 50 ställen.

------------------

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)