Jag har en databas där jag lagrar en massa poster, och varje post identifieras av ett unikt id-nummer som automatiskt ökar hela tiden. Av någon anledning verkar det fungera bara upp till nr 127, för när jag ska lägga till nummer 128 får jag svaret "Duplicate entry '127' for key 1"
Mycket märkligt i och med att det har fungerat innan. Är det någon som vet varför det blir såhär? Om jag raderar några poster går det bra att skriva nya igen... ända tills jag kommer till nummer 128.
Inställningarna jag använder för just det fältet är
id int(5) NOT NULL auto_increment
så jag tycker att det borde få plats...
---
Nu kopierade jag över all data till en ny tabell med exakt samma egenskaper som den förra. Det fungerar utmärkt. Jag har ingen aning om varför.
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
[Redigerat av Gislaved.net den 04 okt 2000]
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Är det fältet indexerat? Har för mig att fält som använder AUTO_INCREMENT måste vara det (brukar ju oftast vara det primära indexet).
Prova annars att ta bort (5) efter INT (inte att det bör kunna påverka, men man vet ju aldrig). Någon speciell anledning att du vill ha det så? Tror inte du sparar någon plats, utan det handlar bara om hur fältet visas (har jag för mig i.a.f.). Tycker du att en INT tar för stor plats kan du ju titta på t.ex. MEDIUMINT.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Japp, det är indexerat...
Jag har testat att ta bort femman, och en att ställa om till MEDIUMINT, men det fungerar inte i alla fall. Helskumt.
Skönt att det funkar när jag skapar en ny tabell i alla fall. Antagligen är det någon liten iställning som jag har gjort som spökar... men allting ser korrekt ut.
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."