jag ska ha en databas där jag lagrar... diverse info :)
det kommer att bli c:a 100.000 rader i den, och varje rad kommer att innehålla c:a 20kb data, olika datatyper.
hur snabbt kommer jag att kunna söka i denna? typ ungefär? såg nånting om att det tog 2 sekunder med en databas med 50 rader.. kan detta verkligen stämma?
hur snabbt kommer jag att kunna söka i denna? typ ungefär?
Helt omöjligt att säga. Beror på saker som vilken typ av data det handlar om, hur den är indexerad, hur skicklig du är på att optimera databasen och PHP-koden m.m.
såg nånting om att det tog 2 sekunder med en databas med 50 rader
Handlade (om jag inte minns fel) om 40 läsningar efter varandra som totalt tog 1.7 sekunder (d.v.s. 4 hundradelar per fråga). Men då är allt inräknad (svarstider för MySQL / webserver, m.m.).
kommer ett index att snabba upp det hela även om jag gör en "fritext"-sökning typ
WHERE fld LIKE '%text%'
?
hur gör jag sedan för att skapa index till min tabell? blir det nån skillnad sen när jag söker, tex att man måste ange index.. eller listar MySQL ut självt att "jaha, jag har ett index för den kolumnen, då använder jag det" :)
kommer ett index att snabba upp det hela även om jag gör en "fritext"-sökning typ ...
Svaret på detta står på just den sida jag länkade till. På denna sida finns även en länk till stället som beskriver hur man skapar sina index. Kort och gott -- RTFM. Och läs gärna de länkar du får som svar, innan du ställer fler frågor.
Finns begränsningar på hur långt ett normalt index kan vara (256 bytes som default). Innebär att det inte alltid är möjligt/lämpligt att använda index vid fritextsökningar. I nyare versioner av MySQL finns det speciella indexeringsmöjligheter för fulltext. Även detta beskrivs i manualen.
Om MySQL kan använda ett index för att snabba upp sökningen så sker det automatiskt. Du behöver inte ange någonting vid själva sökningen.
Ta dig lite tid till att bekanta dig med manualen. Det tjänar du på (+ att det är lite väl mycket begärt att andra skall sitta och slå i manualen åt dig). :)