webForumDet fria alternativet

MySQL, PHP och ASP under Win32 (lång text)

4 svar · 632 visningar · startad av Robban

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Då var det klart, och här kommer rapporten:

1. Laddade ner MySQL Win32.

2. Laddade ner GUI-klient.

3. Laddade ner MyODBC (för NT).

(Finns även för Win95 - vet inte om den fungerar även under Win98, men det väl inte otroligt)

4. Stoppade alla onödiga program (vis av tidigare erfarenheter). :)

5. Körde installationsprogrammet för MySQL Win32.

6. Läste readme-filen.

7. Skapade en C:\my.cnf (enligt instruktioner). Eftersom jag inte installerade på C: så lade jag till en rad under [mysqld]:

basedir=E:/mysql/

8. Körde "mysqld-shareware --standalone" i ett DOS-fönster (vill inte installera som "service", inte än i.a.f.).

9. Kollade i "task manager" så att den gick. Ok (slörpar i sig otroligt med minne dock, runt 18-20MB).

10. Provar att stoppa med "mysqladmin -u root shutdown" (i ett annat DOS-fönster). Verkar fungera.

11. Servern verkar vara installerad ok, så jag fortsätter med att installera det grafiska gränssnittet (en fil, mysqlgui.exe, som kan köras direkt - lade den i samma katalog som resten av serverbinärerna).

12. Startar servern igen och kör igång det grafiska gränssnittet.

13. Rotade igenom programmet lite. Ändrade sökvägen till en historiefil (verkar som om sökvägen blev lite fel vid installationen, försökte lägga sig i min SSH-installation av någon anledning).

14. Passar på att skapa en testdatabas (GUI MySQL client - Commands/Administration/Administrator panel/Database create) med det fyndiga namnet testdb.

15. Skapar en tabell via DOS-fönster (klurar inte ut hur man gör med GUI MySQL client). Manual finns på hemsidan.

msql -u root testdb

mysql> CREATE TABLE testtabell (
-> ID int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
-> test1 varchar(255) DEFAULT '' NOT NULL,
-> test2 varchar(255) DEFAULT '' NOT NULL,
-> PRIMARY KEY (ID));
Query OK, 0 rows affected (0.06 sec)

16. Kollar om tabellen finns där. Det gör den. Petar in några värden så att jag ser att det fungerar. Stänger servern.

17. Går ut med hunden. :)

18. Startar installationsprogrammet för MyODCB.

19. Kollar i kontrollpanelen under "ODBC Data Sources" så att MySQL finns med. Det gör den under "User DSN" med namnet "sample-MySQL".

20. Startar MySQL igen för att kunna testa ODBC.

21. Skapar en ny System-DSN (med namnet testdb) och fyller i nödvändiga uppgifter (kryssar inte i några alternativ).

22. Startar Access, skapar en temporär DB, och försöker importera tabellen jag skapade förut. Fungerar utan problem. Kan läsa och skriva till MySQL utan problem. We're up and moving! :)

23. Dags att tillverka en PHP-fil. Använder PHPs inbyggda MySQL-funktioner och inte ODBC-funktionerna.

<?php
$testdatabase = mysql_pconnect("localhost", "root", "");
mysql_select_db("testdb");

$SQLresult = mysql_query("SELECT * FROM testtabell");

if (mysql_num_rows($SQLresult) > 0) {
 while ($row = mysql_fetch_row($SQLresult)) {
  echo "$row[0] : $row[1] : $row[2]<br>";
 }
}
?>

24. Testkör. Fungerar finemang.

25. Å så ASP-scriptet (ODBC-koppling via den System-DSN jag skapade förut).

<% 
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "testdb"

SQLStmt = "SELECT * FROM testtabell"
Set RS = Conn.Execute(SQLStmt)

If NOT RS.eof Then
 tmparray = RS.GetRows()
 RS.close
 For i = 0 to Ubound(tmparray, 2)
  Response.Write(tmparray(0,i) & " : " &_
   tmparray(1,i) & " : " &_
   tmparray(2,i) & "<br>")
 Next

Else
 RS.close
End If

Conn.close
Set Conn = Nothing
%>

26. Funkar kanon! :)

Vad jag kan ha att invända emot är det grafiska gränssnittet. Men det finns fler av den varan att ladda ner (som frivilliga har gjort), så det borde gå att hitta något man gillar. Leta på MySQLs hemsida.

Installationen skedde under WinNT4 WS (har inte möjlighet att prova under Win9x). Webservrar var Apache (och PHP3) för PHP-scriptet, och PWS för ASP-scriptet.

Scripten är inte fullständiga. Bl.a. behöver felkontroller införas.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

mikeMedlem sedan mars 2000168 inlägg

*Urk* du äcklar mej med hur komplicerat det här med MySQL verkar vara Robban ;).

------------------
Flax on /Mikael

woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Robban
Jag ska se om jag kan göra samma sak i win98 och avlägga en liknande rapport!
Bra jobbat grabben! ;)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

När jag skapade den här tråden fanns inget annat lämpligt forum, men nu finns ett MySQL-forum så jag flyttar den dit för att den lättare skall gå att hitta.

------------------

*Urk* du äcklar mej med hur komplicerat det här med MySQL verkar vara Robban.

Inte så svårt som det ser ut. :)

Men har du bara erfarenhet av databaser liknande Access, och inte från någon SQL-server så skiljer det sig lite. Finns dock några nybörjarguider för MySQL som kan hjälpa en att komma igång:

http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL/Intro/
http://www.analysisandsolutions.com/code/mybasic.htm

MySQL är ju inte gjord för Win32 i första hand, och det gör kanske att man ligger lite efter när det gäller GUI. Lättast arbetar man i konsolläge, men det kräver ju en del manualläsning. :)

------------------

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)