SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Halloj på er. Behöver lite hjälp med en liten sak.
Jag får meddelandet:
Data type mismatch in criteria expression.
när jag försöker köra fljande sql-sats.
SELECT memberID, FName, LName, Birthdate FROM tblMembers WHERE memberID = '0001' OR FName LIKE '%00001%' OR LName LIKE '%00001%' OR Birthdate = '1972-10-18' ORDER BY memberID, LName, FName, Birthdate
Någon som ser felet?
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Får man gissa på att memberid är ett talfält?
I så fall, kasta bort apostroferna runt värdet.
Mvh,
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vilka datatyper har de olika kolumnerna?
Du kan ju testa med att ta ett villkor i taget för att på så sätt se vilket det är som ger upphov till felet.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Nope, memberID har datatypen varchar. Det var min första tanke också att jag hade gjort fel datatyp. Det skall vara varchar eftersom memberID kommer att se ut som 0a7f efter ett tag.
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ok, då får du berätta för oss vad de olika kolumnerna har för datatyper.
Kör du Microsoft SQL Server?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Felet låter som om det är Access och i så fall så är det nog datumet som ställer till problem
SELECT memberID, FName, LName, Birthdate FROM tblMembers WHERE memberID = '0001' OR FName LIKE '%00001%' OR LName LIKE '%00001%' OR Birthdate = #1972-10-18# ORDER BY memberID, LName, FName, Birthdate
------------------
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Jupp, jag kör SQL2000.
Datatyperna är:
memberID, varchar(10)
FName, varchar(50)
LName, varchar(50)
Birthdate, DateTime
Jag lagrar Birthdate som ett giltigt datum i databasen, det är redan kontrollerat.
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Fick det att funka till slut. På ett lite konstigt sätt. Jag ändrade till
SELECT memberID, FName, LName, Birthdate FROM tblMembers WHERE memberID [b]LIKE[/b] '0001' OR FName LIKE '%00001%' OR LName LIKE '%00001%' OR Birthdate = '1972-10-18' ORDER BY memberID, LName, FName, Birthdate
så funkade det helt felfritt.
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det där verkar skumt. Om du kan använda like så skall det fungera med = också.
------------------