iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg Jag är verkligen inte kunnig på det här med join, men efter att sökt runt lite på det här forumet har jag hittat en hel del nyttiga inlägg så nu vet jag ungefär vilka användningsområden man kan ha join till...
Jag använder Access (Jet-motor) och har uppmärksammat att SQL-syntaxen i Join skiljer sig en anning mot om man använder tex SQL server.
Mina frågor är alltså:
1. Hur skulle SQL-syntaxen se ut för en inner join fråga mellan två tabeller?
2. Hur skulle SQL-syntaxen se ut för en left join fråga mellan två tabeller?
3. Hur skulle SQL-syntaxen se ut för en right join fråga mellan två tabeller? (antar att den ser likadan ut bara att den utför motsatt uppgift)
Slutligen skulle jag uppskatta ytterligare information exempelvis webben dit jag kan vända mig för att lyssa ytterligare om JOIN, gärna anpassad för ACCESS användning.
Mycket tacksam för svar, tänk på att jag är ny var det gäller join så beskriv gärna så utförligt som möjligt!
------------------
Ar i USA for tillfallet, kan ej anvanda svenska tecken, sorry...
[Redigerat av iceM2 den 11 jan 2002]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg Ruggigt bra LarsG det var precis vad jag behöve :)
------------------
iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg Här en join kod...
select top 20 lk.katnamn,
u.medlemsnamn,
l.url,
l.sidanamn
from linkskat lk join links on lk.id = l.id
join users u on l.userid = u.id
order by l.date desc,url
Ett exempel av en kod. Jag undrar hur man avgör vilken tabell som man ska ta
[b]from linkskat [/b]
Dvs, har man tre tabeller, vilken tabell ska man då peka på i SQLutrycket ovan? Finns det någon direkt regel?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur då? Undrar du om man skall ange tabellerna i någon viss ordning eller?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg Ja precis! Om man har två tabeller i en inner join spelar det väl inte någon roll (generellt sett) vilken man anger först?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, det är en sak som databashanteraren optimerar på egen hand. Många DBMS har statistik om hur mycket poster det finns i olika tabeller och ungefär fördelning av data. Baserat på det så väljs lämplig accessväg och om eventuella index skall användas.
I vissa dbms är det möjligt att ge hints till optimeringen om vilken tabell man skall välja först eller om man skall använda ett visst index.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum