Tja! Går det att infoga en rad mitt i en tabell med något kommando. Jag har en räknare som primärnyckel och skulle t.ex. vilja infoga en ny rad mellan rad 35 och 36 så att de efterkommande raderna blir förskjutna neråt i tabellen. dvs nr 36 får värde 37 och 37 får värde 38 osv.
Jag använder Access.
/tacksam för svar
infoga rad
3 svar · 212 visningar · startad av fjonken
Välkommen hit fjonken... :)
Nej, primärnyckeln ligger fast... men frågan är om du inte skulle bygga om databasmodellen om du måste ha specifika id-nummer i en speciell ordning, vad har du fältet till förutom att se att det är unikt?
------------------
Mostly Harmless
[Redigerat av Vide den 07 jan 2002]
Jag har det bara som en unik nyckel. Det är en liten databas som hanterar olika meddelanden till besökaren. Förutom id så har den också datum och "meddelande" som fält. Och jag tänkte att utifall man glömt lägga in något meddelande som egentligen skulle kommit tidigare så var det bara att skjuta in det. Jag kanske skulle kunna sortera på datum på något sätt men jag använder funktionen now() i access så den går väl inte att redigera senare. eller det kanske funkar med update på något sätt?
/tack
Sortera på datum, och behöver du ändra datumet i efterhand så är det bara att göra det.
------------------
Mostly Harmless