OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg sqlStr = "SELECT * FROM news, news_join WHERE news.id = news_join.newsid AND news_join.userid = " & session("userid") & " ORDER BY news.id DESC "
..fixar just nu så att jag håmtar alla nyheter ur news, där id stämmer överrens med news_join.newsid och news_join.userid stämmer överrens med sessionens userid.
Om jag även vill välja alla rader i news där kolumnen nyhAll är True, hur gör jag då? NyhAll är true/false värde, alltså kryssruta och nyheten behöver inte uppfylla något annat kriteria än ju att den är true.
------------------
Jag är skum
[Redigerat av OveRRidE den 19 dec 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg sqlStr = "SELECT * FROM news, news_join WHERE news.id = news_join.newsid and nyhall AND news_join.userid = " & session("userid") & " ORDER BY news.id DESC "
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg and nyhall
..eh? hjälper det? ;)
------------------
Jag är skum
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Alltså, det jag menar är inte att det skall väljas de som innehåller strängens kriteria, utan antingen strängens kriteria eller att nyhAll är True.
See? ;)
------------------
Jag är skum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg sqlStr = "SELECT * FROM news, news_join WHERE news.id = news_join.newsid AND (news_join.userid = " & session("userid") & ") or nyhall ORDER BY news.id DESC "
------------------
[Redigerat av LarsG den 19 dec 2001]
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Nu listar den upp den nyheten där nyhAll = True typ tio gånger eller nåt..
------------------
Jag är skum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag satte en parentes fel först. Var det den du testade?
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Kan ha varit.. jag testar igen..
------------------
Jag är skum
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Näe.. samma fel igen..
------------------
Jag är skum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag vet ju inte hur dina tabeller ser ut men det kanske är det här du vill
sqlStr = "SELECT news.* FROM news, news_join WHERE news.id = news_join.newsid AND news_join.userid = " & session("userid") & " union select news.* from news where nyhall ORDER BY news.id DESC "
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot use Memo, OLE, or Hyperlink Object field 'nyhText' in the SELECT clause of a union query.
Glömde jag säga att jag kör Access? :r
Jag vet ju inte hur dina tabeller ser ut men det kanske är det här du vill
Är jag så dålig på att förklara? ;)
Tabeller
---------------
news
id - tal/räknare
nyhAll - true/false
nyhText - text
..resterande är irrelevanta
news_join
id - tal/räknare
userId - tal
newsId - tal
* session("userid") relaterar till news_join.userid
* news_join.newsId relaterar till news.id
* news.nyhAll är bara True ifall nyheten skall till alla.
Jag vill alltså välja följande:
* Allt ur news där id matchar news_join.news.id och där news_join.userid matchar session("userid").
* Alla rader ur news där nyhAll är True.
;)
------------------
Jag är skum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg sqlstr = "select * from news where nyhAll or id in (select newsid from news_join where userid = " & session("userid") & ") ORDER BY id DESC "
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Varför har du med kolumnen id i news_join? Den är helt onödig.
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Tack! Nu funkar det.
Den är helt onödig
Mjo det har du rätt i, jag kanske skall ta bort den. Men den gör ju inte direkt nån skada. ;)
------------------
Jag är skum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Den tar plats och resurser om det är en räknare.
------------------