SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Jag vet inte riktigt om det beror på att jag är helt död just nu eller inte, men jag verkar inte ens kunna skriva den simplaste kod rätt idag.
Över till mitt lilla problem.
Jag har en tabell som innehåller tre kolumnen.
ID (int, identity 1),
IP (varchar 100),
PageName (varchar 100).
Jag använder denna tabell för att hålla reda på antal besök till olika sidor på en site. Alltså, jag kör en INSERT i tabellen för varje gång sidan får en träff och slänger in IP och sidans namn.
Om jag nu vill visa de fem mest besökta sidorna, hur ser sql-satsen ut då?
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det borde se ut någonting sånt härnt:
SELECT TOP 5 PageName, COUNT(*) AS Antal Group BY PageName ORDER BY Antal DESC
Kör du Access får du nog köra ORDER BY 1 DESC (eller är det 2? Jag lär mig aldrig det där, eftersom jag inte använder Access...) istället.
Det kanske är något att börja med i alla fall?
Mvh,
------------------
Don't panic!
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg SELECT TOP 5 PageName, COUNT(*) AS Antal Group BY PageName ORDER BY Antal DESC
funkade inte alls det. Jag får felmeddelandet "Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14) [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The SELECT statement includes a reserved word or an argument name that is misspelled or missing, or the punctuation is incorrect."
Det är ju inget reserverat ord i strängen.
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Och om du provar det andra alternativet?
------------------
Don't panic!
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Samma sak där. =(
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Och om du, bara för att testa, slänger bort TOP 5 ur din fråga?
------------------
Don't panic!
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg hmm... man kanske skulle slänga in en FROM visits i strängen också. ;)
Fast nu får jag ett annat fel.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
Felet uppstår även om man tar bort TOP 5.
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ok, det är andra gången jag glömmer FROM här på wF. Hoppas inte Erik Juhlin hittar den här tråden. Sorry. :r
Och du provade med att sortera på 1 eller 2 istället för på aliaset Antal?
------------------
Don't panic!
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det skall vara order by 2 för att Access skall tycka om det
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag vill ha option base 0 på Access, nu, genast. ;)
------------------
Don't panic!
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg hmm.... Provade att skriva in ORDER BY 2 DESC igen (har redan testat det en gång ikväll), och nu funkade det felfritt.
Tack för svaret. Nu kanske man kan gå och kolla på TV i lugn och ro istället för att sitta och grubbla på sådana här småsaker. ;)
------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kanske testade utan att ha med FROM förra gången. Då fungerar det liksom inte. ;)
Mvh,
------------------
Don't panic!