Och message_ID finns bara i PaceBoard_Messages ? Om det är så, så tycker jag att det är fel i Mysql.
Du får väl kvalificera kolumnen.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
12 svar · 178 visningar · startad av Pace
Jag hämtar både från vem och till, ett meddelande har skickats. Namnen ligger i samma tabell (PaceBoard_Members) och meddelandena ligger i PaceBoard_Messages.
SQL = "SELECT Message_ID, M_Subject, M_PostDate, fromUser.M_Name, toUser.M_Name" & _
" FROM PaceBoard_Messages" & _
" LEFT JOIN PaceBoard_Members AS fromUser ON PaceBoard_Messages.Author_ID = PaceBoard_Members.Member_ID" & _
" LEFT JOIN PaceBoard_Members AS toUser ON PaceBoard_Messages.Reciever_ID = PaceBoard_Members.Member_ID" & _
" ORDER BY Author_ID, M_PostDate DESC"
Så här tänkte jag mig (?), men får felmeddelandet [MyODBC]Column: 'Message_ID' in field list is ambiguous
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Och message_ID finns bara i PaceBoard_Messages ? Om det är så, så tycker jag att det är fel i Mysql.
Du får väl kvalificera kolumnen.
------------------
Hur menar du med att kvalificera?
------------------
När jag gör det (PaceBoard_Messages.Message_ID) får jag Unknown table 'PaceBoard_Members' in on clause
------------------
Lyckades lösa det, hade ju glömt att tilldela kolumnerna det nya namnet.
Tack ändå LarsG!
SQL = "SELECT PaceBoard_Messages.Message_ID, M_Subject, M_PostDate, fromUser.M_Name, toUser.M_Name" & _
" FROM PaceBoard_Messages" & _
" LEFT JOIN PaceBoard_Members AS fromUser ON PaceBoard_Messages.Author_ID = fromUser.Member_ID" & _
" LEFT JOIN PaceBoard_Members AS toUser ON PaceBoard_Messages.Reciever_ID = toUser.Member_ID" & _
------------------
Hmmm, försökte köra samma kod i Access. Får följande fel:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'PaceBoard_Messages.Author_ID = fromUser.Member_ID LEFT JOIN PaceBoard_Members AS toUser ON PaceBoard_Messages.Reciever_ID = toUser.Member_ID'.
------------------
Welcome to the standardized word of database management systems.
SQL = "SELECT PaceBoard_Messages.Message_ID, M_Subject, M_PostDate, fromUser.M_Name, toUser.M_Name" & _
" FROM (PaceBoard_Messages" & _
" LEFT JOIN PaceBoard_Members AS fromUser ON PaceBoard_Messages.Author_ID = fromUser.Member_ID)" & _
" LEFT JOIN PaceBoard_Members AS toUser ON PaceBoard_Messages.Reciever_ID = toUser.Member_ID" & _
Det verkar som Access kräver att man använder parenteser om man har flera join. Jag har också för mig att Mysql inte tillåter att man har parenteser på det viset.
------------------
Jag har också för mig att Mysql inte tillåter att man har parenteser på det viset.
Jodå, i detta fallet fungerade det i alla fall bra i både MySQL och Access. Än en gång; tack!
------------------
Okej, det var någon som hade problem med det, men det var väl någon äldre version.
3.23.43 tyder ju på att dom släpper saker ganska ofta.
------------------
3.23.43:an lär väl vara den senaste versionen som anses vara "stabil". Det finns ju en 4:a också om jag inte minns fel.
------------------
[Redigerat av Pace den 27 nov 2001]