snekkorrMedlem sedan dec. 2000219 inlägg
Ok, nu har jag tröttnat på access databaser =) känns inte lönt att fortsätta på dom om man nu ska börja med större project så jag undrar lite mycket här... har ingen aning om vad sql är förutom att det är bättre än access?!?
1.Hur skapar man en sql-databas
2.Hur lär man sig koppla till den, hämta, skriva, redigera, ta bort info mm
svara svara :)
------------------
Webforum.nu, couse im worth it
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
har ingen aning om vad sql är förutom att det är bättre än access?!?
SQL är ett språk, som kan användas i Access.
Beror på databashanteringssystemet. Använder man Access startar man bara Access och väljer var den ska ligga.
Det beror också på vilken dbms man har, samt från vilken miljö man vill arbeta. Att hämta, uppdatera, skriva och ändra gör man förslagsvis med SQL (det är väl det som är hela poängen med SQL-databaser?), men det finns även andra språk som Sequel som man kan använda.
Ja, jag vet vad du menar, och nej, jag ångrar inte moralkakan. ;)
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
Hej!
Jag misstänker att snekkorr menar SQL-server, eller?
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
men det finns även andra språk som Sequel som man kan använda
Sequel ÄR SQL. Samma sak, gammalt namn. SQL brukar ofta uttalas just "sequel".
Snekkor, innan du funderar på nästa steg så får du titta i plånboken. SQL Server är dyr, men t.ex. Postgres eller MySQL (som båda är gratis) kan nog ge dig det du vill ha.
------------------
/emission
If you see someone without a smiley, give them your colon.
Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg
Hoho, spango hade fel! :o
emission vs. spango 1 - 1. spango fick igen för gången han lyckades komprimera ett script som emission redan komprimerat! :e ;)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Sequel ÄR SQL. Samma sak, gammalt namn. SQL brukar ofta uttalas just "sequel".
Nja, SEQUEL eller Structured English Query Language var ett frågespråk som utvecklades av IBM. Visserligen så härstammar SQL från SEQUEL, men att säga att det är samma språk är väl inte helt rätt... ;)
Förövrigt så skall SQL uttalas "Ess-Ku-Ell" och inte "Sequel" vilket är en vanlig missuppfattning :).
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
Tv4 0
Dramaten 0
Spango 1
Emission 1
sgtpepper 1
:e §e
Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
[Redigerat av jorgen den 04 nov 2001]
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
[geekwar]
Visserligen så härstammar SQL från SEQUEL, men att säga att det är samma språk är väl inte helt rätt...
Nä, en liten förenkling... Då SQL föddes ur SEQUEL, så var den enda förändringen att E,U och E försvann. Sedan dess har dock massor hänt.
Förövrigt så skall SQL uttalas "Ess-Ku-Ell" och inte "Sequel" vilket är en vanlig missuppfattning
Nja. Det är ett allmänt använt uttal. Inte i Sverige, men i engelskspråkiga länder.
[/geekwar]
------------------
/emission
If you see someone without a smiley, give them your colon.
ok, tack för alla moralkakor :) jag tänkte nog helt fel... just nu så kopplar hämtar jag info å allt sånt tjafs med sql men folk tjatar som sagt att en access-databas är slö... kan man göra sql-databaser i access?!? fattar inte ett jota!
------------------
Webforum.nu, couse im worth it
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Begreppet sql-databas är ganska intetsägande så använd inte det.
Det är mer relevant att prata om vilken databashanterare du använder, t.ex. Sibas, DB2, SQL server, RDB etc.
Man kan använda SQL med alla dessa så på så vis är dom sql-databaser.
Access är ett GUI (och inte en databashanterare) för att administrera olika databaser. I access kan man koppla sig till alla möjliga databaser som hanteras av olika databashanterare.
Oftast använder man JET tillsammans med Access. De som säger Access-databas menar oftast JET men att säga access-databas är alltså ganska fel. (En del säger också att det är fel att kalla JET för en databashanterare.)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
[geekwar]
Nja. Det är ett allmänt använt uttal. Inte i Sverige, men i engelskspråkiga länder.
Möjligtvis. Men det är ett felaktigt allmänt använt uttal:
I boken Understanding the New SQL: A Complete Guide, skriven av Jim Melton, författaren av SQL-92-standarden, kan man läsa följande:
"SQL (correctly pronounced "ess cue ell," instead of the somewhat common
"sequel")".
Han om någon borde ju veta :p :e.
[/geekwar]
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Varför har du tröttnat på Access?
Det kanske ger en hint om vad du skall fortsätta med?
Du kan alltid byfgga db i Access och porta dom till
My-SQL eller Mimer eller SQL server som är Microsofts namn på en SQL-Db
Vilken miljö skall du köra i?
Hur många samtidiga användare förväntar du dig?
Såna frågor lotsar dig fram till valet!
Skall det vara gratis eller får det kosta pengar!
Som vanligt svarar jag med många frågor!!
------------------
GvdsSfdtTddv.
det ska vara gratis så klart :) men tänkte på om man skulle bygga större sajter så kan det segas ner med en vad jag nu fattat rätt gui eller jet databas (:access:)
JAreMANNENMedlem sedan aug. 20001 698 inlägg
Ok, nu har jag tröttnat på access databaser =) känns inte lönt att fortsätta på dom om man nu ska börja med större project så jag undrar lite mycket här... har ingen aning om vad sql är förutom att det är bättre än access?!?
svara svara
Eyy, killen vill ha hjälp..
Och det enda ni snackar om är hur SQL uttalas... ;)
Spelar väl ingen roll om MS SQL Server kostar 400.000.000 US$... Han kanske har råd, vem vet!
NI som kan, var nu så snälla infdivider att svara på hans frågor:
Take care! :D
------------------
Det är lättare att leva ett rikt liv som ung, när man vet att det väntar ett som gammal
E-post
NETworkMedlem sedan juni 20011 679 inlägg
Om jag fattat det rätt så klarar inte access mer än 20 samtidiga användare. Men hur länge ligger en användare påloggad mot access? Ett par enkla sql-satser torde klaras av på ganska få hundradelar. Du bör alltså komma upp i en jävla trafik innan sannolikheten för att access går ner blir mer än mikroskopisk.
Hastighetsskillnaden mellan access och exempelvis sql-server är stor (hur stor vet jag inte riktigt). Jag läste någonstans att den absolut bästa kombinationen är sql-server 7.0 och .net ... att just sql-server 7.0 hade någon teknik som gjorde den servern ruskigt snabb under givna förutsättningar MEN att ms inte fick använda detta pga av konkurensskäl??? DÄrför skulle nya sql-server faktiskt vara mer långsam än den äldre versionen. Jag kanske har drömt detta.
Nåja, om om du låter bli att använda odbc så sparar du både tid och processorkraft. Det är ett tips.
Så länge du inte kör sidor med många tusen användare som ställer många frågor mot databasen tror inte jag att det är nödvändigt att lämna access för något snabbare och bättre (och mer komplicerat). Däremot så kan det naturligtvis finnas andra skäl till att lämna access. Det är alltid kul att lära sig ny programvara och nya tekniker!
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.