malandMedlem sedan nov. 200156 inlägg JAg har tre tabeller:
tabell:anteckningar
*ant_id
foretag
projledare
projektnamn
utvecklare
saljare
tabell:kunder
*foretag
kontaktperson
tabell:user
*id
namn
efternamn
nummer
De ser ut ungefär såhär, fast jag har skalat bort endel.
Jag har en sida där jag klickar på ett företag och får upp info om företaget. Så långt allt väl. Sedan vill jag se info om projekt...det går också bra , nästan...För jag får upp info om projektnamn som jag hämtar ur tabell anteckningar. Men jag vill få upp info om projektledare, utvecklare, saljare och kortnummer. Id till saljare, utvecklare och projektledare finns ju i tabellen anteckningar men namn och övriga uppgifter finns ju i tabellen user. Det jag måste göra är alltså visa namn, efternamn, kortnummer ur tabell user där id = utvecklare i tabell anteckningar (jag måste ju göra lika för att få fram info om saljare och projektledare) sedan ska det ju stämma med projektet som har ett ant_id.......
------------------
.: Malin :.
malandMedlem sedan nov. 200156 inlägg Såhär har jag gjort nu. Och får då fram info om projektnamn. Då kanske jag får fram två projekt och då skall det samtidigt visas vem som är projledare, utvecklare, säljare samt deras kortnummer.
Set rsAnt=dbase.Execute("SELECT * FROM anteckningar WHERE foretag LIKE '"& Request.Form("kat") &"' AND status LIKE '1' ORDER BY projektnamn ASC")
------------------
malandMedlem sedan nov. 200156 inlägg "SELECT info_user.efternamn, info_user.namn, info_user.kortnummer, anteckningar.projektnamn FROM info_user, anteckningar WHERE anteckningar.utvecklare = info_user.id AND anteckningar.ant_id LIKE '"& Request.QueryString("aid") &"'")
Provade detta för att få fram rätt utvecklare men det fungerar inte....
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg På vilket sätt är det fel?
Fel resultat?
Felmeddelanden?
Du behöver inte använda like i dina jämförelser. Det går bättre med =
SELECT info_user.efternamn, info_user.namn, info_user.kortnummer, anteckningar.projektnamn FROM info_user, anteckningar WHERE anteckningar.utvecklare = info_user.id AND anteckningar.ant_id = '"& Request.QueryString("aid") &"'"
Vilka datatyper har kolumnerna?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 15 nov 2001]
malandMedlem sedan nov. 200156 inlägg
tabell:anteckningar
*ant_id - int
foretag - var
projledare - int
projektnamn - var
utvecklare - int
saljare - int
tabell:kunder
*foretag - var
kontaktperson - var
tabell:user
*id - int
namn - var
efternamn - var
nummer - var
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om kolumnen är av typen int så skall det inte vara några apostrofer kring värdet i jämförelsen.
SELECT info_user.efternamn, info_user.namn, info_user.kortnummer, anteckningar.projektnamn FROM info_user, anteckningar WHERE anteckningar.utvecklare = info_user.id AND anteckningar.ant_id = "& Request.QueryString("aid")
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum