SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg "SELECT * FROM (tblPosts INNER JOIN tblUsers ON tblUsers.UserID = tblPosts.UserID) INNER JOIN tblTopics ON tblTopics.TopicID = tblPosts.TopicID ORDER BY LastPost DESC"
Set rsTopics = objConn.Execute(strSQL)
Så långt fungerar det, men när jag sedan ska hämta TopicID enligt följande:
intTopicID = rsTopics("TopicID")
Så säger browsern:
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.
------------------
// Skarre
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag kom på att jag måste specificera tabell:
intTopicID = rsTopics("tblPosts.TopicID")
Men nu reagerar den på samma sätt på denna rad:
strUserName = rsTopics("UserName")
------------------
// Skarre
[Redigerat av Skarre den 14 nov 2001]
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Har du testat samma metod på den? Att sätta tabellnamnet menar jag...
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Ja, jag testade även med "tblUsers.UserName", men det hjälpte inte. Är det kanske så att "UserName" inte hämtas från "tblUsers" med ovanstående SQL-sats? Men det vore konstigt eftersom den är inner joinad och jag har valt allt (*).
------------------
// Skarre
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det ser skumt ut. Att ange tabellenamnet brukar inte vara någon hjälp.
Vilka kolumner får du upp om du kör din fråga direkt i Access?
Om du skriver frågan så här
SELECT *
FROM tblPosts,tblUsers,tblTopics
where tblUsers.UserID = tblPosts.UserID
and tblTopics.TopicID = tblPosts.TopicID
ORDER BY LastPost DESC
blir det någon skillnad ?
red: litet förtydligande
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 14 nov 2001]
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Det fungerade! Jag ska nog inte ge mig in på INNER JOIN förrän jag behärskar det bättre. :)
------------------
// Skarre