jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg Jag körde access förut och då hade jag ID med räknare.
Hur ska jag göra i SQL vill köra med Uniq eller vad det heter men får ett fel som säger att fältet id inte får vara Null :(
snälla hjälp mig
------------------
Livet är som en tärning. Det bästa man kan få är sex :e
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg SQL är ett språk, men jag antar att du menar SQL-server... ;)
Klicka bort rutan där det står 'Allow nulls'. Och ange alltid primärnyckeln för det fältet.
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg menade så klart SQL-server :)
får fortfarande detta felmeddelande.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Cannot insert the value NULL into column 'id', table 'dabas.anv.members'; column does not allow nulls. INSERT fails.
/community/add_member.asp, line 67
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg När får du detta felmeddelande? Du försöker väl inte att göra en insert med det fältet?
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg har du definierat att det är en identitykolumn?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg jo jag försöker göra en insert :)
Försöker få det att funka så som typen räknare i access funkar. men det går inte så bra :(
LarsG: Nej
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Gör det då. ;)
I Enterprise Manager har du en checkbox i tabellens designläge. Den heter Identity.
Sen ska det vara lugners.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg Ni kanske har missuppfattat min fråga ;)
men det jag menar är att i access databaser finns en fält typ som heter räknare :)
och nu har jag bytt från Access till SQL-server och får inte denna typen av fält att funka :)
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du får nog speca din fråga lite bättre och om du kan, slänga upp en screenshot på hur din tabell ser ut i designläget, samt visa hur din insert-fråga ser ut.
Mvh,
------------------
jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg Det jag försöker göra är alltså en medlemstabell där alla som registrerar sig får ett unikt id av typen uniqueidentifier men dett avill inte fungera.
Screenshot: www.webtomten.com/wF.jpg
insert strängen:
status= "offline"
SQLStmt = "Insert Into members "
SQLStmt = SQLStmt & "(fnamn , enamn, username, losen, epost, icq, stad, personligURL, citat, bild, datum, status) "
SQLStmt = SQLStmt & "VALUES('" & Request.Form("fnamn")& "', '" & Request.Form("enamn") & "', '" & Request.Form("username") & "', '" & Request.Form("pw1") & "', '" & Request.Form("epost") & "', '" & Request.Form("icq") & "', '" & Request.Form("stad") & "', '" & Request.Form("personligURL") & "', '" & Request.Form("citat") & "', '" & Request.Form("bild") & "', '" & Date & "', '" & status & "')"
Connect.Execute(SQLStmt)
Connect.Close
hoppas detta hälper.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Skriv gärna ut SQL-frågan med response.write också.
Mvh,
------------------
jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg så här blev det om jag tog response.write SQLStmt.
Insert Into members (fnamn , enamn, username, losen, epost, icq, stad, personligURL, citat, bild, datum, status) VALUES('dd', 'dd', 'dd', 'dd', 'dd', 'dd', 'dd', 'http://', 'Lite kort info om dig.', 'http://www.minsida.com/minbild.jpg', '2001-11-08', 'offline')
------------------
jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg någon som kan hjälpa mig?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du gör följande sql-statement
alter table members drop column id
alter table members add column id int identity
eller har du en massa värden i id-kolumnen som refereras från andra tabeller?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 09 nov 2001]