jag går i valet och kvalet, funderar på detta webbhotellet http://www.dknet.se/index.asp och hur blir det om man väljer MS-SQL hur bygger man databasen, alltså man måste väl ha nååt prog. att bygga databasen i vart får man tag i det?
Sen Access jämfört med MY-SQL vad skall man satas på om man räknar med typ 3 - 4000 besök per dag? eller skall man gå på MS-SQL med en gång ???
Och hur jobbigt är det att konvertera Access till MS-SQL?
------------------
Varje dag är en ny lektion ;)
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
och hur blir det om man väljer MS-SQL hur bygger man databasen, alltså man måste väl ha nååt prog. att bygga databasen i vart får man tag i det?
Det bästa sättet att få reda på det är att fråga dom. Antingen är det ett program eller ett webbaserat interface.
Sen Access jämfört med MY-SQL vad skall man satas på om man räknar med typ 3 - 4000 besök per dag? eller skall man gå på MS-SQL med en gång ???
Det beror helt på hur smart du byggt dina applikationer, och hur din databas är uppsatt. Jag skulle iaf direkt satsa på SQL-Server.
Och hur jobbigt är det att konvertera Access till MS-SQL?
Inte alls, access har # för datumavgränsare, SQL-Server har '. Sedan har SQL-Server fanatiskt mycket fler funktioner.
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu
Ok, men jag har en lite fråga vad som är mest optimalt:
jag skall köra en annonserings tjänst för bilar och annonserna kan ligga mellan 7 till 28 dagar och då är min fråga, skall jag köra:
1. Att personerna får registrera en profil med telnr, namn och epost osv och att man sparar kontakinfon i en tabell och annonserna i en annan.
Kopplar sedan tabellerna genom att spara ID på den personen som la till annonsen i annons tabellen.
Eller
2. Att man man sparar allt i samma tabell
(det blir ca 30 kolumner)
Jag tänkte näligen så här att privatpersoner skall annonsera gratis medans bilförsäljare skall få betala för denna tjänst.
En privatperson annonsera ju sällan mer än typ 5 bilar / år kanske, därför känns det bättre om man bygger en sån tjänst för bilhandlare, då är det frågan lite hur man bygger för att en bilhandlares profil skall knytas till en annons om man väljer alt. 2.
Har nån lust att ge mig lite tips, känner mig som en newbie på optimal databas uppbyggnad.
Välkommet med andra förslag som är bättre än de jag presenterat för Er
Tack på förhand
------------------
Varje dag är en ny lektion ;)
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Tips: lagra aldrig data två gånger.
Så alternativ är det enda rätta, annars skulle du lagra samma info igen.
------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu