VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Vaför träffar denna SQL-sats på texter med ordet "draw" i?
Select TOP 20 * from Q3console WHERE ( ( kommando LIKE '%attack%' ) OR ( orginalinst LIKE '%attack%' ) OR ( beskrivning LIKE '%attack%' ) ) AND ( ( NOT ( kommando LIKE '%draw%' ) ) OR ( NOT ( orginalinst LIKE '%draw%' ) ) OR ( NOT ( beskrivning LIKE '%draw%' ) ) ) ORDER BY kommando ASC
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
[Redigerat av Vide den 02 sep 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg krångla inte, vännen. :)
Select TOP 20 * from Q3console WHERE (kommando LIKE '%attack%' OR orginalinst LIKE '%attack%' OR beskrivning LIKE '%attack%')
AND NOT (kommando LIKE '%draw%' OR orginalinst LIKE '%draw%' OR beskrivning LIKE '%draw%') ORDER BY kommando ASC
mvh,
------------------
mördar-anders, det är jag.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Problemet är att SQL-strängen genereras automagiskt och jag vet inte ifrån början vilka fält som skall sökas, alltså blir det svårt att sätta in ett "NOT" för vissa fält-grupper.
Men jag mixtrade lite och kom fram till att jag hade missast i logiken efter allt. Detta blev resultat (efter lite städande av paranteser ;)):
Select TOP 20 * from Q1console WHERE ( kommando LIKE '%attack%' OR orginalinst LIKE '%attack%' OR beskrivning LIKE '%attack%' ) AND ( NOT kommando LIKE '%notarget%' AND NOT orginalinst LIKE '%notarget%' AND NOT beskrivning LIKE '%notarget%' ) ORDER BY kommando ASC
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
[Redigerat av Vide den 02 sep 2001]