webForumDet fria alternativet

Lägga in lång tagg i databasen

Databaser & SQL

2 svar · 159 visningar · startad av webbmannen

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg
Frågan#1

Jag vill kunna lägga in en formaterad länk via min kontrollpanel som jag bygger på.

SQL = "INSERT INTO massainfo (massa, utstallare, info1, veckodag, klockan, rum, talare, info2) VALUES ('"&Request.Form("massa")&"', '"&Request.Form("utstallare")&"', '"&Request.Form("info1")&"', '"&Request.Form("veckodag")&"', '"&Request.Form("klockan")&"', '"&Request.Form("rum")&"', '"&Request.Form("talare")&"', '"&Request.Form("info2")&"')"

I "utstallare" vill jag skriva ett namn och om det finns en hemsida så vill jag göra den till en länk. Skriver jag in taggen så får jag följande felmeddelande:

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket ''<a href='http://www.webbmannen.com' onfocus='this.blur();' target='_blank' class='a'>webbmannen</a> ''.

Fråga ett är om man inte får skriva så långa meningar och fråga två är om taggarna spökar till det?

/webb

------------------
PPS = Programmering På Svenska

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Hur långa poster du får stoppa in beror på datatypen.

Då du har Access som databas så kan du använda PM/Memo som maximalt kan rymma 65K.

Ditt problem beror på att din text innehåller '. Om man stoppa in ett värde som innehåller ett sådant tecken så får man skriva så här i SQL.

insert into t(c) values('Denna text innehåller ett ''-tecken')

Dvs, varje enskild apostrof måste escapas med en apostrof. Man kan enklast ordna det genom göra så här i sin VB-scriptkod.

v = replace(request.form("ab"),"'","''")

sql = "insert into t(c) values('" & v & "')"

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

LarsG - idag är du en klippa :)

Tack!

/webb

------------------
PPS = Programmering På Svenska

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)