nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Sitter här med mina forum och försöker koda om från mySQL till MSSQL.
När jag ska lägga till en nya post i databasen så får jag felmeddelandet
Warning: MS SQL message: An explicit value for the identity column in table 'artikel' can only be specified when a column list is used and IDENTITY_INSERT is ON. (severity 16) in e:\websites\lsi/newforum/artadm.php3 on line 219
Warning: MS SQL: Query failed in e:\websites\lsi/newforum/artadm.php3 on line 219
jag tittade i referensen och hittade hur man gör detta.
mssql_query("SET IDENTITY_INSERT artikel ON");
$resadm=mssql_query("insert into artikel values (0,$Xpid,$Xfid,'$Xtitle',$Xartdate,'$UserName','$Xmsg','$Xname','$Xemail','')");
Problemet är att felet uppstår ändå. Måste man ha inställt något speciellt eller så?
------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------
[Redigerat av nanne den 03 aug 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du måste ange kolumn-listan i insertstatementet i det här fallet
resadm=mssql_query("insert into artikel(kol1,kol2,kol3,kol4,kol5,kol6,kol7,kol8,kol9,kol10) values (0,$Xpid,$Xfid,'$Xtitle',$Xartdate,'$UserName','$Xmsg','$Xname','$Xemail','')");
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Hur fean får man indentity fältet att räknas upp ett snäpp när man gör insert då?
argh!...
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Man utelämnar den kolumnen helt och hållet från insert-statementet. Tex, om kol1 är identitykolumnen.
resadm=mssql_query("insert into artikel(kol2,kol3,kol4,kol5,kol6,kol7,kol8,kol9,kol10) values ($Xpid,$Xfid,'$Xtitle',$Xartdate,'$UserName','$Xmsg','$Xname','$Xemail','')");
och då behöver du inte mickla med identity_insert heller.
--------------------------------------------------------------------------------
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Grejt!... du har räddat min dag... Tack så mkt!
------------------