Hejsan allihopa :)
Jag har en vanlig SQL-select (mot Access 2000). Nu vill jag göra en sak om WHERE-villkoret uppfylls (dvs poster loopas fram) och en annan om inga poster hittas.
Provade lite olika:
if rs.eof then
hjälper ju inte eftersom SELECTEN blir ju EOF hur som helst.
sen tänkte jag att om count(*)=0 så får jag ju det jag vill, men istället får jag felmeddelande:
SELECT COUNT(*), kol1, kol2 FROM tblX WHERE.. ORDER BY etc
Felmsg:
You tried to execute a query that does not include the specified expression 'kol1' as part of an aggregate function
Om jag tar bort "kol1" så klagar den på "kol2" osv. Varför då? :)
Ännu bättre nästan om nån dessutom vet om det finns något SQL-nyckelord för att kolla om poster finns?
Har för mig att när jag körde stored proc. gick det bra att sätta en flagga som returnerade true/false t.ex men jag vet inte hur man gör det med Access queries. Förslag...? :)
------------------
"Between stimulus and response is a pause wherein our ability to choose lies".
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag förstår inte vad du menar när du säger att rs.eof inte fungerar?
sql = "select * from ogrish where aleb > 12"
set rs = connect.execute(sql)
if rs.eof then
'inga poster
else
while not rs.eof
'hantera data
rs.movenext
wend
end if
skulle jag skriva.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Att du får fel när du lägger count(*) beror på att man inte kan blanda aggregatfunktioner (sum,max etc) med kolumneferenser om man inte har en group by.
------------------
ehm, jo, det stämmer faktiskt.. jag hade ju en sån konstruktion redan kom jag på, men fick för mig att skriva en ny IF rs.eof någon annanstans.. bland HTML:n (i onödan) tackar ! :)
Jaha ja... hmm.. ang. count, om man inte kan blanda kol.ref/aggregate func. får man köra separata SQL-satser då, eller..? En där man plockar ut data, o en som man har för att räkna poster..?
Tack för hjälpen igen :)
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Njae, du behöver inte skriva två satser. Ett alternativ är att skriva
select aleb,caleb,(select count(*) from ogrish where aleb > 12) as antal from ogrish where aleb > 12
och då får man ut antalet värden med rs("antal") om det finns några poster.
Man kan också använda metoden getrows
set rs = connect.execute(sql)
if not rs.eof then
arr = rs.getrows()
antal = ubound(arr) + 1
for i = 0 to ubound(arr,2)
'presentera data från arr
next
getrows returnerar en två-dimensionell array med allt data. Det är effektivare att använda, då man gör färre anrop till databashanteraren.
Det här har diskuterats ganska mycket i ASP-forumet, så om du gör en sökning där så ´hittar du fler exempel.
------------------
Aha, på det viset.. intressant.. jo, getRows har jag sett inlägg om men inte provat..
Tackar, då ska jag läsa o experimentera lite :)
------------------