webForumDet fria alternativet

Varför relationer?

4 svar · 249 visningar · startad av ElMaco

ElMacoMedlem sedan juni 2000161 inlägg

Ok, nu när jag ändå inte har någon heder eller ära kvar kan jag lika gärna besudla detta underbara forum med ytterligare en ointelligent fråga i raden av alldeles för många (relativt sett den mängd svar jag erbjuder andra).

Anyways...

När jag tar bort en post ur en databas med en trigger så påverkar den (och påföljande triggrar) tabeller som har primärnycklar och sån där referentiell integritet.

Remember that when a trigger is executed, it is after the modification has taken place and referential integrity (primary key, foreign key, etc) has been checked, but before the transaction is committed.
http://www.inquiry.com/techtips/thesqlpro/10min/10min0998.asp

Hur går man runt det? Varför strävar man att bibehålla relationerna i 7.0 ö.h.t. när man ÄNDÅ inte kan använda cascading deletes?

Kan/bör man köra med nått i stil med WITH NOCHECK?

Er underdånigast (o definitivt tröttast och svettigast) :)

Maco

------------------
To understand recursion, we must first understand recursion.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Nej, det går ju inte. Om du vill hantera on delete cascade mha en trigger, så går det inte att ha någon foreign key. Då får du själv hantera (triggers) själva checkerna vid insert/update också.

Att sätta nocheck på ett foreign key constraint är mer tänkt att användas vid speciella tillfällen.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Nycklarna är nu borta.

Följfråga: Då kan man ju undra vilken annan nytta relationerna fyller...?

------------------

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Tja, det kan ju vara trevligt att slippa skriva triggers för insert/update och så kan man ju hantera delete så att man tar bort saker i "rätt" ordning så att man inte får något problem med checken.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Nåja, det ger väl sig om nått år eller så...

Stort tack för hjälpen. Är redo för stora importen nu. Håll tummen - eller nått...

------------------

125 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)