Jag jobbar lite på ett forum just nu. Jag visar posterna så här:
"SELECT * FROM tblForum WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC"
Men nu vill jag även räkna antalet poster som har AnswerTo = inlägget som visas. Hur skriver man då?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
SELECT count(*) as antalSvar FROM tblForum WHERE AnswerTo = 4711
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Jo, det vet jag ju. Men det ska bäddas in i min kod.
AnswerCount ska följa med "SELECT * FROM tblForum WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC" så att jag kan få fram det enkelt för varje tråd sen.
------------------
/Erik
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
Jag vill skriva något sånt här. :)
"SELECT *, AnswerCount(SELECT count(*) AS AnswerCount FROM tblForum WHERE AnswerTo = PostId) FROM tblForum WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC"
------------------
/Erik
Jag löste det så här:
"SELECT *, AnswerCount(SELECT count(*) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS AnswerCount FROM tblForum m WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC"
Nu vet jag inte om den här koden är så korrekt så rätta gärna mig! :)
------------------
/Erik
Vad är motsatsen till TOP 1?
------------------
/Erik
Löste det med ORDER BY .. DESC. :)
Nu ser koden ut så här:
"SELECT *, (SELECT count(*) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS AnswerCount, (SELECT MAX(PostDate) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS LatestAnswerDate, (SELECT TOP 1 Name FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId ORDER BY PostId DESC) AS LatestAnswerName FROM tblForum m WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC"
Säg gärna till om det är något fel med den. :)
Sen så skulle jag behöva göra så att LatestAnswerDate blir samma som m.PostDate om det inte finns några svar. :)
------------------
/Erik
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Top är bara relevant i samband med sorteringsordning
select top 1 from t order by c asc
post med lägst värde i c
select top 1 from t order by c desc
post med högst värde i c
Om man vill vara portabel (dvs icke micrsoft specifik) så använder man
select min(c)
resp
select max(c)
------------------
Okej, men hur löser man mitt andra problem?
------------------
/Erik
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg "SELECT *, (SELECT count(*) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS AnswerCount,[b]coalesce((SELECT MAX(PostDate) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId),m.postDate)[/b] AS LatestAnswerDate, (SELECT TOP 1 Name FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId ORDER BY PostId DESC) AS LatestAnswerName FROM tblForum m WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC"
------------------
Det funkar inte för mig. :(
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Odefinierad funktion 'coalesce' i uttryck.
/forum/test.asp, line 8
------------------
/Erik
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag hade för mig att du använde SQL server ;).
Du kan ju testa så här, osäker om Access stöder det.
"SELECT *, (SELECT count(*) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS AnswerCount,(SELECT iif(MAX(PostDate) is null,m.postdate,max(postdate)) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS LatestAnswerDate, (SELECT TOP 1 Name FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId ORDER BY PostId DESC) AS LatestAnswerName FROM tblForum m WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY PostId DESC"
------------------
Jag använder det "på jobbet". Hemma använder jag Access.
Det funkar för mig, men jag kan inte sortera efter det. :l
sql = "SELECT *, (SELECT count(*) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS AnswerCount, (SELECT iif(MAX(PostDate) is null,m.postdate,max(postdate)) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS LatestAnswerDate, (SELECT TOP 1 Name FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId ORDER BY PostId DESC) AS LatestAnswerName FROM tblForum m WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY LatestAnswerDate DESC"
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 1 förväntades.
/forum/test.asp, line 8
------------------
/Erik
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du kan skriva, t.ex.
select * from t order by 5
för att sortera med avseende på det 5:e värdet i select-listan. Det skall egentligen fungera att använda aliaset i order by enligt sql-standarden.
Funktionen iif är specifik för Access.
------------------
Hur menar du att man skulle skriva då?
------------------
/Erik
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg I stället för att skriva
order by LatestAnswerDate
så använder man det ordningsnummer som LatestAnswerDate har i kolumnlistan och använder det i order by. I och med att du skriver select *, ... så vet jag inte vilket ordningsnummer det blir.
------------------
Det funkar, men trådar med 0 svar hamnar längst upp och sorteras separat. :(
Har skrivit så här:
"SELECT *, (SELECT count(*) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS AnswerCount, (SELECT iif(MAX(PostDate) is null,m.postdate,max(postdate)) FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId) AS LatestAnswerDate, (SELECT TOP 1 Name FROM tblForum WHERE AnswerTo = m.PostId ORDER BY PostId DESC) AS LatestAnswerName FROM tblForum m WHERE AnswerTo IS NULL ORDER BY 9 DESC"
------------------
/Erik
Äsch, skrotar det där och slänger in ett extra fält som uppdateras när man svarar på en tråd. Enkelt att sortera efter. :)
------------------
/Erik