DmSMedlem sedan dec. 200056 inlägg Problem... (oerfaren med MS SQL7)
Jag har en .bak fil på en databas (MS SQL 6.5 tror jag) som är tagen från en server som jag inte har tillgång till längre, när jag nu försöker göra en restore på den till min nuvarande utvecklingsmaskins SQL7.0 för att slippa göra om hela databasen så klagar den på olika sort order.
The dababase you are trying to restore was backed up under a different sortorder (ID 52) than the one currently running on this server (185) and at least one of them is a non-binary sort order. Backup operation terminated abnormally.
Vad kan jag göra åt detta? Jag har sökt efter sätt att ändra sort order utan att om installera SQL-server hos mig, men hittar ingenting.
Hjälp...
Dan
------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject
RiArviMedlem sedan maj 20015 inlägg Hej!
MS SQL v7.0 är lite jobbig ifråga om sortorder, dvs SQL-servern kan enbart ha en sort order, vilken ställs vid installation. Mycket primitivt.
Detta har orsakat mycket problem för mig.
Du kan göra tre saker:
1. Installera om SQL-servern med den sortorder som din databasbackup har. Detta kan både vara svårt om man inte vet vad den hade, samt att om du har andra databaser, så kan inte de ligga på denna server.
2. Installera en ny SQL-server på annan maskin (med den sortorder som din databasbackup har), skapa en ny databas på din vanliga SQL-server och importera/exportera information mellan SQL-servrarna.
3. Bästa lösningen (?). Uppgradera till MS SQL 2000, denna tillåter dig att ha olika sortorder på de olika databaserna.
Här är det bara att göra restore och låta den skapa databasen själv. Fungerar mycket bra!!!
Mvh
Richard Arvidsson
DmSMedlem sedan dec. 200056 inlägg Tack Richard.
Suck, som jag trodde...
Lösning 1 går bort, jag måste ha lokala versioner av flera olika DB för olika kunder...
Lösning 2, Grrr - Vet inte om jag har access till en maskin till på nätverket som jag får installera på...
Lösning 3 - Går bort, företagsstandarden innefattar inte den ännu + att jag inte vill råka ut för att utveckla på ngt som inte kunden har...
Hittade dock en aktuell export till access 2000 av databasen, den kunde jag importera (på bekostnad av alla relationer och omdöpta tabeller... 27 st...)
Jobbar med att få upp det nu, får se hur det går, det verkar nästan som om mellanlandningen i access har satt om datatyper också :-(
pust... inte ens mellan M$ produkter är det friktionsfritt.
/Dan
------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject