webForumDet fria alternativet

databsuppdatering i flera tebeller

3 svar · 187 visningar · startad av MMats

MMatsMedlem sedan sep. 200061 inlägg

Hej på er allesammans !

Jag har ett nyhetsscript där folk har möjlighet att infoga bilder i nyheterna som sparas i en tabell i en Accessdatabas.
För att inte servern ska bli helt nedskräpad med bilder har jag även gjort en tabell som kopplar den primära nyckeln i nyheterna med sökvägen till bilderna.

Exempel:
tabellNyheter
NyhetsID (PK)
Titel
Brodtext
datum

tabellBilder
NyhetsID (fk)
filnamn

Min fråga är följande:
Hur ska jag göra för att lägga till en nyhet och X antal bilder på ett smidigt sätt?

Min tanke var att infoga det som är nyhetsrelaterat(titel,brödetext och datum) först i tabellNyheter och sen ta reda på NyhetsID och infoga det i tabellBilder tillsammans med filnamnet på respektive fil.
Det känns som jag gör det lite omstänfdigt om jag gör det på det sättet. Är det någon annan som har någon bra idé ?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Hej själv. Jag ser inget konstigt med den modellen. Om man har flera bilder som hör ihop med en artikel så ser jag inget annat sätt.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Ser bra ut! det du ska fundera på är hur deu ska namnge bilderna. Dom måste alla ha ett unikt namn, annars kan du ladda upp en bild, och den skriver över tidigare bild osv.
Ev. kan man lösa det med en räknare i tabellbilder.

/T

------------------
This is what the KLF is about

MMatsMedlem sedan sep. 200061 inlägg

Tack för era kommentarer. Jag kör på det sättet då. Nu såhär efteråt så känns det inte så omständligt trots allt :)

[Redigerat av MMats den 25 apr 2001]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)