webForumDet fria alternativet

en fråga

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

3 svar · 183 visningar · startad av DavidB

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg
Frågan#1

har kört min sida på en access databas ett tag nu men känner att jag ska ha nåt bättre och då finns det (för mig) två alternativ, MySQL och SQL Server 7 eller 2000.

Det jag tänkt välja är MySQL eftersom det är billigast. Men jag har hört att MySQL inte riktigt är lika bra som SQL Server och undrar därför om det vid ett senare tillfälle är lätt att gå från MySQL till SQL Server.

Sen min andra fråga hur stor kapacitet MySQL har, har förstått att den är ganska stor men skulle vara kul att veta.

------------------
// David - Probably the best guy in the world

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

rent kapacitetsmässigt så lär MySQL matcha, och i många fall överträffa SQL server. däremot har SQL server många fler funktioner som kan göra livet lättare.

det är nog ganska lätt att gå från MySQL till SQL-server, om du inte har några konstigheter för dig. att gå från SQL server till MySQL kan det bli värre med, eftersom du då kanske är van vid att använda saker som inte finns i MySQL.

men är det bara lite enklare databaser du ska hantera, utan stored procedures och triggers och transactions och annat som jag inte kan... så är MySQL jättebra.

------------------
PeterSign v 2.3.36

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Sen så har ju faktiskt MySQL stöd för transaktioner...

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Är det någon som har sett någon prestandamätning där man jämför MySQL med och utan transaktionshantering?

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)