BitenMedlem sedan mars 2001131 inlägg Hej allesammans...
Jag vet inte om jag har kommit rätt och om det går att göra med SQL men jag har en databas med personid, datum, aktivitet där jag räknar upp de 10 sista inläggen från en viss person. Jag skulle vilja att efter var 10:de inlägg skall tabellen nollställas. Går det att göra med hjälp av SQL?
Om det går är det någon som kan förklara?
Tack på förhand...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg Personligen så tycker jag att just den här typen av funktionalitet är lite underlig. Jag förordar oftast att man baserar det på datum i stället, t.ex. att man schedulerar ett jobb som körs varje vecka och tar bort allt som är mer än 1 vecka gammalt.
Att se till att det finns max 10 inlägg går ju att ordna med hjälp av triggers om man nu vill det.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg Tjenare..
Onödigt att plocka bort inläggen efter var 10:e hela tiden men visst går det.
För att lista de 10 senaste öppnar du med frågan.
SELECT TOP 10 * from Tabellnamn WHERE UserID = X ORDER By Order Asc, Order2 Desc
Om du vill ta bort alla som ligger under 10 så får du öppna ett RS sortera efter ID och gå till post nr 10 och plocka ut ID värdet (Y). Sedan får du helt enkelt
DELETE from Tabell WHERE UserID = X AND ID < Y
mvh
------------------
// room
BitenMedlem sedan mars 2001131 inlägg Tack så mycket.....det fungerar perfekt...
Men nu har jag också en annan fråga!!
Kan man sätta flaggor i SQL och hur gör man?..
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg hur menar du?
flaggor som ett true/false fält eller?
vad använder du för typ av databas?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
someone set us up the bomb!</A>
BitenMedlem sedan mars 2001131 inlägg Jag använder en SQL databas och jag skulle vilja ha en flagga som säger om posten är behandlad. Jag ska efter var 10:de post som en viss person lägger in så ska det generera i en lott, därför så undrar jag om det finns nått sätt att efter man har generarat en lott inte ta med dessa poster igen vid nästa dragning.....hoppas det går att först vad jag menar....Tack på förhand!!!
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg jag förstår inte problemet...
det är ju bara att lägga in ett fält i databasen som du fyller med ett visst värde, 0 eller 1 exempelvis. du sätter värdet till 1 när den har genererat en lott, och du anger fältet=0 i din wheresats när du kör nästa dragning...
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
someone set us up the bomb!</A>
BitenMedlem sedan mars 2001131 inlägg Du kanske har helt rätt det kanske inte är svårare ....
Jag ska ge mig i kast med det nu och se om det fungerar.
Tack och på återseende... :-)