webForumDet fria alternativet

Databasen hänger sig

1 svar · 136 visningar · startad av Stuck

StuckMedlem sedan juli 200072 inlägg

Hej på er alla SQL experter ;)

Jag har ett jävligt jobbit problem .. jag bygger en site som är skapligt hårt belastad .. (massor av databs frågor per sekund) .. det är en community typ ..

Jag kör en SQL 2k på ett webbhotell och det funkar bra för det mesta .. dock så hänger sig SQLen då och då och man måste stoppa den och starta den igen .. detta händer med jämna mellanrum och är jävligt jobbit och förstås ganska oacceptabelt. Det händer även att filen DLLHOST.exe hänger sig på IIS:en och jag misstänker att detta har nåt samband .. jag kör en OLEDB koppling mot databasen med en UDL fil och jaa ..

Är det nån som vet vad detta kan bero på .. jag är sågott som säker på att jag stänger mina connection på ett bra sätt men det kan juh så klart hända att nån if sats ligger fel ..

Är det nån som kan ge mig några uppslag på var jag ska börja att titta på iallfall?

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kör du mot SQL servern från ASP sidor direkt, eller från några komponenter?
Kan vara bra att "bena" ut om det är IIS, SQL server eller en komponent som skapar "hängningen".

Kolla loggfilen, om du ar access til den.

rent prestandamässigt kan du ju inte få "värre" saker, så det måste vara något program/programmerings relaterat problem.
/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

[Redigerat av Toonster den 09 mar 2001]

[Redigerat av Toonster den 09 mar 2001]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)