Jaha, ja... när ska man egentligen indexera en kolumn? Jag har förstått att indexering generellt sett gör insättning långsammare, men sökning snabbare.
Om vi nu har en hypotetisk tabell över personer, med en kolumn för heltal som funkar som identifierare, en kolumn för förnamn, en för efternamn, en för yrke, en för e-postadress, en för telefonnummer, en för personens livshistoria och så vidare.
Fortsätt att anta, att vi i användargränssnittet till denna databas har följande två funktioner:
- Sök efter person: Sök på förnamn och/eller efternamn, e-post eller telefonnummer.
- Titta på information om person: Visa det vi har i databasen om en person, identifiera genom räknarkolumnen. SELECT * FROM Person WHERE PersonID=<nummer>;, typ.
Vilka kolumner bör man indexera egentligen? De man ofta söker i, dvs namn, e-postadress, telefonnummer och id, eller bara id, som utan tvekan kommer bli den mest eftersökta av dessa kolumner?
Frågorna har uppstått medans jag pysslat med mySQL, men är av generell karaktär - de är inte direkt relaterade till det jag sysslar med.
Sammanfattning:
Finns det några allmängiltiga grundregler för indexering?
\r Det är mänskligt att fela...
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!
[Redigerat av spango den 01 feb 2001]