webForumDet fria alternativet

mySQL, Access, ODBC

Databaser & SQL

4 svar · 291 visningar · startad av Grummel

Medlem sedan juni 2000112 inlägg
Frågan#1

Vet inte var jag ska posta dessa frågorna, men jag antar att detta kan vara ett bra forum.

ODBC.. är inte det ett standarddrivisar för att koppla upp sig till databaser över webben?

Är det ODBC som avgör hur många kopplingar mot antingen mySQL eller Access som klaras av? (Det är väl databasmotorn?)
Vilka databaser kan man köra genom ODBC?
Kan man koppla upp sig mot en excelfil med ODBC? Om, så kommer det väl inte gå alls lika snabbt som med Access och mySQL?

------------------
*Fingrarna i kors*

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Vilka databaser kan man köra genom ODBC?

Det är väl i princip alla som det finns drivrutiner till. Själv kör jag mySQL i ASP mha myODBC, funkar hur bra som helst :)

------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.

[Redigerat av casca den 30 jan 2001]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

såklart att du kan odbc-koppla ett excel-ark. du kan till och med odbc-koppla en textfil om du skulle vilja det. men, självklart inte med samma prestanda som mysql eller ens access.

du kan själv kika i kontrollpanelen på odbc så kan du se vilka databaser som det hänger med drivisar till med windows. i övrigt så finns det odbc-drivisar till i stort sett alla dbms jag ramlat på i alla fall, precis som casca säger.

och, odbc är inte endast för att koppla databaser över webben, utan för att låta någon typ av applikation prata med någon typ av databas.

och ja, det är databasmotorn som avgör antal samtidiga anslutningar.

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Medlem sedan juni 2000112 inlägg

Okej, då var det ungefär som jag trodde.

Hämtar man data från Excel med SQL förfrågningar?
Ni vet inte ungefär hur många kopplingar det kan röra sig mellan vad gäller Excel?
Prestandaskillnaderna mellan Access och Excel är väl enorma, eller?

------------------
*Fingrarna i kors*

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

ja, du använder sql-uttryck för att hämta data från ett odbc-kopplat excelark.

jag tycker inte du ska jämföra access mot excel, eftersom den enda anledningen jag ser att odbc-koppla ett excel-ark är att göra importer till, eller exporter från, en databas via exempelvis ett webbgränssnitt eller en annan applikation.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)