Hur använder jag COUNT?
"COUNT * FROM [subscribers] WHERE [x_mailinglistID] = 2;"
---
Så här?
number = Conn.Execute("COUNT * FROM [subscribers] WHERE [x_mailinglistID] = 2;")
response.write number
(Fungerade inte kan jag tillägga...)
7 svar · 262 visningar · startad av Eclipse
Hur använder jag COUNT?
"COUNT * FROM [subscribers] WHERE [x_mailinglistID] = 2;"
---
Så här?
number = Conn.Execute("COUNT * FROM [subscribers] WHERE [x_mailinglistID] = 2;")
response.write number
(Fungerade inte kan jag tillägga...)
Set number = Conn.Execute("Select COUNT(fält) AS cnt FROM [subscribers] WHERE [x_mailinglistID] = 2;")
Response.write number("cnt")
------------------
Function onLick(name)
Punch.name(in_the_ear)
End Function
Jourhavande Vide
[Redigerat av Vide den 16 jan 2001]
Va' fan...
set nummer = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS cnt FROM [subscribers]")
respone.write nummer("cnt")
---
Det där fungerar inte! Var kommer cnt från? Den hittar du på själv va?
Jag hittade en rätt utförlig manual i ämnet, http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm och om man söker på COUNT (fungerar i netscape) så kommer man till text om det:
SELECT COUNT(*)
FROM EMPLOYEESTATISTICSTABLE
WHERE POSITION = 'Staff';
Det var inte ens nära det du skrev...
r : lite sent...
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
[Redigerat av @nders den 16 jan 2001]
Hua!
Jag tar tillbaka ovanstående inlägg utom länktipset för det var bra.
responSe.write
i say no more!
Det var inte ens nära det du skrev...
det tycker jag att det var...
och, cnt är ett alias. med as tilldelar du en tabell eller ett fält (eller som i det här fallet ett värde) ett nytt namn. det är mycket användbart då du exempelvis joinar tabeller där ett fält med ett visst namn återfinns i båda tabellerna. eller bara för att ha ett kort namn att referera till. alltså, cnt kan vara vad som helst, precis som när du namnger variabler och objekt i det språk du utvecklar i.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
Jag tänker inte be om förlåt för jag har rätt! :-)
Skojar bara, men jag menade att den där manualen kan ju omöjligen fungera om man utelämnar "AS cnt". När jag läser mitt inlägg kan jag iofs förstå att andra inte uppfattar det på det viset...
---
Jag har använt koden du skrev ovan flera gånger och det fungerar hur bra som helst nu!
Jo, man kan utelämna "as cnt" om man vill... eftersom det man får tillbaks av exekveringen av SQL-satsen är ett recordset med värden, så kan man välja fält efter index också...
Så om vi ändrar din kod lite:
Set number = Conn.Execute("Select COUNT(fält) FROM [subscribers] WHERE [x_mailinglistID] = 2;")
Response.write number(0)
Så hämtar vi ut första fältet (eller värdet som det nu är) med indexsiffran noll (0 = det första indexnummret, precis som en array)
:)
Mvh, Vide
------------------
Function onLick(name)
Punch.name(in_the_ear)
End Function
Jourhavande Vide