brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg Vad är skillnaden mellan att köra med .addnew och Insert into egentligen?
Jag tycker det är klurigare att köra insert om man har massor av fält att sätta in.. då blir det på något sätt enklare med addnew men det finns säkert någon nackdel med det?!?
Sen undrar jag om det är någon skillnad vad gäller kodning om man kör med accessdatabas eller sqldatabas förutom när man skapar en connection till databasen...?
Tacksam för svar
/brw
brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg Ingen som vet skillnad??
------------------
Ingenting är omöjligt, bara en utmaning.
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Vetefan om det är nån nackdel med att använda AddNew istället för INSERT INTO, men det är bra mycket lättare (AddNew alltså). Och är det lättare (och funkar ;)) så varför inte använda det då? :)
Med INSERT INTO måste du knåpa ihop en SQL-sats och exekvera den, med AddNew lägger du bara till ett par rader och voíla! :D
------------------
ännu ett otroligt genomtänkt inlägg av casca
[Redigerat av casca den 02 nov 2000]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Skillnaden är att du måste ha en koppling till ett recordset för att kunna använda addnew. Att skapa kopplingen tar tid och all tid som recordset:et hålls öppet är också dåligt för prestandan.
Generellt sett ska man inte använda addnew på webbsidor och dyl., med många samtidiga användare, men i ett vanligt program är det alldeles utmärkt.
------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle
brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg OK!
Men om du skall sätta in 30 poster så blir en insert-sats ganska krånglig och få nån struktur på tycker jag så då underlättar det lite med addnew. Skillnad är det iofs om man har 5 och 30 poster.. det kanske du håller med om?
Men frågan är ju om det egentligen spelar så stor roll om man har skapligt snabb server och inte så fasligt med besökare.
------------------
Ingenting är omöjligt, bara en utmaning.