webForumDet fria alternativet

Fördelar och nackdelar?

3 svar · 606 visningar · startad av brw

brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg

Jag har hört så mycket om fördelar och nackdelar vad gäller databaser och vilken typ jag ska använda...

bl.a. är att om jag skall använda access-databas så har jag hört att det kan bara vara 15-20 st användare anslutna samtidigt gentemot SQL-databas där man kan vara flera hundra?

Vad är rätt och vad är fel?

/brw

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Du har hört rätt. JET¨-motorn, som ligger bakom Access, är inte alls byggd för flera samtidiga användare. Det fungerar hjälpligt, men på en belastade webbplatser är det inget alternativ.

brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg

Men är det typ 15-20 användare som man kan köra eller går det med mer fast det går slött då eller? Är det skillnad från access 97 till 2000?

Hur många går det att köra samtidigt med i SQL-server då?

/brw

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Access2000 är mer stabil än tidigare versioner av access, men är ändå inget som jag rekommenderar. Ska man bygga en sajt som ska gå att bygga ut och som ska vara snabb och inte krascha så satsa på en mer stabil och bättre databas, som ex. MS sql-server.

Access "ska" klara 64 samtidiga anrop medans MS Sql klarar minst 1000 st. MySQL som är ett annat alternativ klarar minst 101 st.

MS sqlserver har även helt andra möjligheter för indexering, stored procedures, triggers, DTS:er, transactions m.m. dvs saker som snabbar upp och förenklar arbetet.

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)