webForumDet fria alternativet

Bara retunera ETT recordset i T-SQL till asp.

3 svar · 403 visningar · startad av Zaphod

ZaphodMedlem sedan maj 2000107 inlägg

Hur gör man för att bara retunera ett recordset när man gör T-SQL SP:ar?

För om jag Tex har fler SELECT satser så retunerar SQL Server allihopa.
När jag i själva verket bara vill ha en.
Tex:

CREATE PROCEDURE Test AS
SELECT * FROM Posts
SELECT * FROM Users

Nu är det väl inte så troligt att man gör en procedur som ser ut såhär. Men ponera att jag bara vill ha resultatet från SELECT * FROM Users. Hur gör jag då? Suttit ocb letat i BOL en bra tag nu. Men jag får inte fram något konstruktivt. Eftersom det inte egentligen har med SQL Server att göra.
Har väl mer med ADO och OLE DB att göra?

Iaf, vore väldans glad ifall någon kunde hjälpa mig. Är i STORT behov av hjälp.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

Vill fortfarande kanon gärna ha svar här. Börjat inse att jag kanske ska använda mig a cursors?

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

kan man inte få se ett litet exempel på vad du vill göra, lite lättare att sätta sig in i't.

jag kan dock hålla med om att det inte är fel att lära sig cursors. cursors kan hjälpa en ur ganska hårda knipor.

------------------
don't follow your friends -- inflate them

Tyckte att det var ganska mycket det jag gjorde. Första posten.

Men jag kan ge dig ett lite mer avancerat exempel. Men jag måste läsa på lite själv först. Men jag kan ju tala om vad det går ut på. Jag ska lista en trädstruktur till ett forum.
Jag vet förstås precis hur jag gör i asp. Men jag tänkte göra så att jag bygger upp en [edit]temporär[/edit]tabell som stämmer med trädstrukturen direkt i SQL server och som sedan bara behöver loopas igenom med ett recordset. Och så placerar jag dem olika långt ifrån vänster kanten genom att ha ett värde som heter intMsgLevel som säger hur många   jag ska ha, tex.

Saken är ju den att när jag har gjort andra procedurer (jag känner mig fortfarande som en ganska stor nybörjare här) så har jag märkt att SQL server ju inte kan veta vilka recordset jag vill ha, utan skickar tillbaka alla, och eftersom denna proceduren ju måste sortera allting så skulle den antagligen skicka tillbaka fler recordsets. Vilket ju är lite jobbigt.

Men om jag bara vill ha ett. Jag vet ju att man ska kunna använda OUTPUT till något också. Och det stod att man skulle kunna skicka ut recordsets genom det i min proasp 3.0 bok. Men det stod tyvärr inte exakt hur. Funderar på ifall man skulle kunna skicka ut en coursor genom output och sedan använda adReturnNoRecors (eller vad det nu heter) kanske?

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

[Redigerat av Zaphod den 07 aug 2000]

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)