Knuffa mig i rätt riktning.
Hur ska jag tackla problemet med att räkna antalet "hits" per dag och lägga upp dessa efter datum utan att det blir så himla mycket kod.
Databasen samlar in datumet då sidan visades i en kolumn som heter "Datum".
En FOR...NEXT-sats hade jag tänkt mig för att lägga in uppgifterna i en tabell, men hur skriver man SQL-satsen? Jag behöver ju hämta både datumet x 31 och sedan räkna antalet hit per 31 dagar.
/webb
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg sql = "SELECT [Datum], COUNT(*) FROM tabellen GROUP BY [Datum] ORDER BY [Datum] ASC"
skall fungera jättebra, och gör så i sql server i alla fall.
------------------
don't follow your friends -- inflate them
Tack för koden @nders :)
Det fanns ett par uttryck som jag inte använt tidigare och jag vill höra om jag förstår det rätt.
Översatt till svenska skulle satsen betyda ungefär:
"välj och räkna kolumnen Datum" "i tabellen statistik" "gruppera datumen så att det endast blir en post per datum" "hämta de antal träffar per datum som finns" "?ASC?"
ASC är ett uttryck som jag inte kunnat hitta vad det står för därav frågetecknen.
/webb
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg ASC tror jag är hämta med lägsta, äldsta, datum först
Tror det är så, eftersom när du sorterar med DESC börjar man med senaste inlägg, tror det är så, resten är jag osäker på.
Andreas
[Redigerat av AG den 20 jul 2000]
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg ASC = ascending = Sorterar stigande
DESC = Descending = Sorterar fallande
------------------
PC-älskare i 4:e dimensionen
www.webeye.nu