Jag sitter och jobbar med ett ganska stort intranet och har jobbat med SQL 7 under hela utvecklingen. Jag måste tyvärr köra med SQL 6.5 när jag kör den skarpt och det verkar som det går otroligt mycket långsammare i SQL 6.5. Jag har kört lite timers och sånt och det skiljer flera sekunder.. alla operationer tog under en sekund på SQL 7 och i SQL 6.5 tar det 2-3 sekunder... sen ibland så bara hänger sig allting i typ 15-30 sekunder ibland och bara står och gör inget. Nån som vet om SQL 6.5 helt enkelt är dåligt optimerad för ASP eller om det kan vara nåt fel på min kod typ ..?
SQL 6.5 vs SQL 7.0
3 svar · 383 visningar · startad av Stuck
sql server 6.5 har ett problem med sovande processer som låser andra processer. jag hade mycket sådana problem innan vi migrerade handelslösningen från sql server 6.5 till sql server 7. det kan vara ett problem även för dig. i övrigt så blev prestandan ganska mycket bättre även när 'det funkade som det var tänkt'.
95% av källkoden skrevs nämligen om till sql server 7, så det var ganska mycket (iaf enligt mig), som blev betydligt bättre, inte minst prestandan.
det 'borde' inte vara något fel på din kod, men jag vet inte om jag hade utvecklat mot en 7:a för att köras på en 6.5:a.
------------------
don't follow your friends -- inflate them
Nää .. men jag trodde jag skulle gå köra med SQL 7 .. hmm . vad menar du med sovande processer ... iofs så hade jag glömt köra sån där indexering på en tabell efter att jag konverterade från SQL 7 märkte jag nu .. det gjorde en hel del .. =) .. fresten en sak till .. du vet inte hur man sätter räknare på primary key fältet i SQL 6.5 ..? ..
skall säga att det inte var igår jag körde sql server 6.5, men jag minns att det inte var några direkta svårigheter att sätta identity och increment till 1 i den heller, så länge man har tillgång till enterprise manager. har man inte det får man läsa på om ALTER TABLE, så får du ställa en ren fråga i T-SQL som gör det hela åt dig.
sovande processer: varje connection mot databasen är en process. webservern har oftast en process. exempel: om jag försöker lista en massa produkter från en tabell, samtidigt som vi plockar ut en rapport som låser hela tabellen, kan processerna krocka med varandra. det kan resultera i att någon av processerna slutar köra, men ligger kvar och väntar på svar som aldrig kommer. kanske lite luddigt förklarat, och inte nödvändigtvis 100% korrekt, men så har jag förstått det i alla fall.
sql server 7 låser oftast på postnivå istället för tabellnivå.
lessen om det inte gick fram helt och hållet, jag har lite svårt att få mig själv att förstå just nu, det var ganska länge sedan jag gjorde någonting med med sqlserver 6.5, och mcp-kursen var mycket länge sedan.
------------------
don't follow your friends -- inflate them