Om jag har fattat dig rätt så ska du ha en funktion som liknar ett forum, när det har träd hieraki.
Typ:
hejsan!
|
-Re: Hejsan!
| |
| -Hejdå!
-Re2: Hejsan!
|
- Osv...
Det enklaste sättet jag vet som man kan lösa det på är att köra nestade loopar.
Inte speciellt upphetsande, jag vet, och inte speciellt smidigt.
Alternativt så kanske man skulle kunna lösa det genom att göra en lagrad procedur (eh, stored procedure) som sorterar upp det hela?
Iaf, så här har jag löst det i ett forum som jag gjorde (men som jag ska göra om):
MsgLevel är på vilken "level" meddelandet är på. Är det = 1 så är det en ny tråd.
Vet inte hur självförklarande detta är.
Men du får tänka dig att det är ett forum. Koden är ju ganska rörig också (det är delvis därför jag ska göra om den)
sub step1()
dim sql, rs, rs2, id
SQL = "SELECT posts.id as pid, posts.postdate, posts.replies, posts.topic, users.[e-mail], users.name FROM posts, users WHERE posts.GroupRef = 1 AND posts.MsgRef = 0 AND posts.MsgRef = 0 AND posts.userid = users.id ORDER BY Postdate DESC"
set rs = cn.execute(SQL)
do while not rs.eof%>
<tr>
<td bgcolor="#B0B0B0"><font size="2">
<a href="default.asp?step=2&pid=<%=rs("pid")%>"><%=rs("topic")%></a> - <%=rs("postdate")%> <%=rs("replies")%> relplies / <a href="mailto:<%=rs("e-mail")%>?SUBJECT=FORUM:<%=rs("topic")%>"><%=rs("name")%></a><br>
</font>
</td>
</tr>
<%
id = rs("pid")
SQL = "SELECT posts.id as pid, posts.msglevel, posts.postdate, posts.replies, posts.topic, users.[e-mail], users.name FROM posts, users WHERE posts.GroupRef = 1 AND posts.Msgref ="&id&" AND posts.userid = users.id"
set rs2 = cn.execute(SQL)
do while not rs2.eof
dim tmp,i
for i = 1 to rs2("MsgLevel")
tmp = tmp & " "
next
%>
<tr>
<td bgcolor="#D6D6D6"><font size="2">
<%=tmp%><a href="default.asp?step=2&pid=<%=rs("pid")%>#<%=id%>"><%=rs2("topic")%></a> - <%=rs2("postdate")%> <%=rs2("replies")%> relplies / <a href="mailto:<%=rs2("e-mail")%>?SUBJECT=FORUM:<%=rs2("topic")%>"><%=rs2("name")%></a><br>
</font>
</td>
</tr>
<%rs2.movenext
tmp = ""
Loop
rs.movenext
loop%>
------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi