mikeMedlem sedan mars 2000168 inlägg Hej
Jag började leka med PHP i går (hehe) och det verkar ju som ordet SQL databas kommer upp rättt så ofta.
Vad är detta? Som vanligt fattar jag ingenting, men skyller på dålig information på websidor angående ämnet ;).
------------------
Flax on /Mikael
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Databas vet du ju vad det är. SQL (Stuructured Query Language) är en standard (ett s.k. frågespråk) som används för att hämta, uppdatera och lägga in information i en databas. Vanliga SQL-uttryck är INSERT, UPDATE och SELECT.
Om du tittar igenom inlägg i PHP- och ASP-avdelningarna kan du nog hitta en del bra exempel.
mikeMedlem sedan mars 2000168 inlägg Okey, det är en databas och så, men måste man ha något specielt program eller skrivs det i själv PHP sidan? Eller sparas man det som en utomstående fil?
------------------
Flax on /Mikael
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Hej, själva sql är ingen databas utan som tidigare nämnts ett frågespråk. Det finns olika program man använder som databasprogram. De vanligaste är nog sql-server, access och Mysql.
För att sedan hämta information, lägga till information, ändra etc. i dessa databaser används språket SQL.
När man ska använda dessa sql-uttryck i en asp eller php sida "kopplar" man först in sig mot databasen och sen kör man sql-uttrycken i koden (mot databasen).
Men som sagt...om du surfar runt lite på dessa sidor så hittar du mycket om ämnet.
------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/
mikeMedlem sedan mars 2000168 inlägg Så jag måste ladda ner programet MySQL, eller? Och sen anropar man databasfilen från PHP sidan? Ljuset klarnar, tror jag ;):
------------------
Flax on /Mikael
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Ja, MySQL eller någon annan SQL-server. PHP anropar inte en databasfil, utan skickar SQL-frågor till databasservern, som svarar på lämpligt sätt.
"Hej! Ge mig alla efternamn och telefonnummer i tabellen adresser, där förnamnet är mike"
kan t.ex. bli
"SELECT lastname,phonenumber from adresses WHERE firstname='mike'"
och databasservern skickar tillbaka den efterfrågade informationen.
mikeMedlem sedan mars 2000168 inlägg Okey tack emisson!
Zååååm, nu har jag fattat lite av det hela, så nu kanske det är dax att börja ;). Kan någon visa något exempel så skulle jag bli väldigt tacksam!
------------------
Flax on /Mikael