Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Hej
Jag har konverterat en MS Access databas till MySQL med hjälp av Bullzips MySQL Converter.
Resultatet blir bra förutom att alla åä & ö har bytts ut till ? tecken när jag visar min UTF-8 hemsida.
I phpMyAdmin så är de korrekta, hur nu det kommer sig?
Frågan är hur jag kan konvertera dessa till UTF-8 i databasen?
Har provat med MySQL CONVERT men det gick inte bra alls.
Går det att göra i samband med överföring av data mellan två tabeller?
På något sätt så finns ju "rätt" information i MySQL databasen då phpMyAdmin kan visa texten korrekt.
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Vad har du för collation på dina textfält i din MySQL-databas? Jag vet att det iaf med HeidiSQL går att konvertera data till rätt encoding när man ändrar collation på ett eller flera fält.
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg utf8_general_ci
Hur kommer det sig att phpMyAdmin visar tecknen korrekt? Jag hade ett annat projekt med samma problem. Där var felen inte så många och jag ändrade tecknen manuellt. Då såg det knasigt ut i phpMyAdmin. För tittar jag på källkoden på sidan i phpMyAdmin så är den också utf-8
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Är du säker på att din sida visas i UTF-8, då?
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg säker och säker.... :)
du kan själv gå in och kolla, recept.solbo.se
Kanske måste förtydliga min encoding på htmlsidan?
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Aha. Sidan visas i UTF-8, men din data är i Windows-1252. Även om man byter collation i MySQL så ändras inte datan. Du måste själv konvertera all data också. Jag använder alltid HeidiSQL och där finns en sådan funktion.
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Ok, skall ladda ned och testa.
Med det programmet kan jag ansluta till MS Access databasen och spotta ut en MySQL dumpfil i andra änden med konverterad data? :)
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Jag kan inte ansluta en MS Access databas?
Är tanken att jag skall ansluta till min MySQL databas och via HediSQL konvertera det till korrekt format?
Försökt ansluta till min db på Binero utan framgång.
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg För att ansluta till din MySQL-server hos Binero måste du använda en SSH-tunnel (finns också stöd för inbyggt i HeidiSQL). Här är en guide:
http://blogg.binero.se/2010/06/tunnla-din-anslutning-till-mysql-mssql-via-ssh-extern-anslutning/
Och, ja, vad jag menade var att du skulle ansluta till din MySQL och konvertera datan som du redan lagt in där. :-)
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Ok, tack för info. Skall leka lite med dessa och se vad jag kommer fram till :D
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Har lekt lite med HeidiSQL och det enda jag hittar om att konvertera encoding är i menyn "Underhåll" där jag kan ställa om collationeringen och konvertera.
När jag tittar så är det en kinesisk (?!) teckenkodning men när jag försöker ändra så händer ingenting. Ser att programmet jobbar men går jag in på tabellen igen så står samma sak där igen.
Skit bakom spakarna eller annat knas? :)
prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg Gå in i din tabell, under fliken "Options". Längst upp till höger har du "Default collation:" och till höger om den finns "Convert data". Pröva att kryssa i den och klicka på "Save".
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Fungerade tyvärr inte :(
satte default collation till utf8_general_ci och klickade i convert data
HeidiSQL var ju ett riktigt trevligt program, tack för tipset.