webForumDet fria alternativet

Importera MS Access till MySQL db, hur?

7 svar · 1 217 visningar · startad av M@gnus

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Jag har inte hållit på så värst mycket med MySQL tidigare. Nu fick jag för mig att jag skulle byta från gamla ASP till PHP och därmed gå över till MySQL-databaser.

Frågan är nu hur jag enklas konverterar befintliga Access-databaser till MySQL-dito?

Givetvis går det ju att via phpMyAdmin mecka post för post men jag är ute efter något lite smidigare.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Till exempel: http://www.addictivetips.com/windows-tips/transfer-ms-access-database-to-mysql-in-4-simple-steps/

Finns många vägar att gå.

Ps. Den har jag använt en gång i tiden ser jag :) Den fungerar.

Perfekt Zaiman, ska titta på den där i kväll. :)

Nu har jag provat att göra en dump av den gamla databasen men när jag försöker importera dumpen får jag följande error:

Error

SQL query:

# Dump File
#
# Database is ported from MS Access
#--------------------------------------------------------
# Program Version 5.1.232
CREATE DATABASE IF NOT EXISTS `movedb` ;

MySQL said: Documentation
#1044 - Access denied for user 'xxxxxx_xxxxxxx'@'%' to database 'movedb'

Någon som kan kasta lite ljus över detta?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Felmeddelandet verkar ju säga det mesta. Användaren du kör med har inte rätt att skapa databasen från den dator du kör. Kör du programmet som Zaiman länkar till eller kör du phpMyAdmin? Kör du Zaimans program måste du lägga till en rad i användardatabasen i MySQL som tillåter användaren att köra begärd åtgärd från andra ip-adressen än localhost. Eller så kör du phpMyAdmin eftersom åtgärden då körs på samma server som databasen ligger (localhost) (antar att databasen och webbservern är samma burk?).

För jag antar även att du HAR en användare på databasen? :)

Alltså, jag körde Zaimans program för att dumpa Access-databasen och sedan körde jag importfunktionen i phpMyAdmin.
Jag är verkligen ingen stjärna på detta, hur lägger jag till en användare i användardatabasen?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Är det du själv som administrerar databasen? root-användaren borde ha fullständiga rättigheter. Kör du inte som root utan fått en användare skapad åt dig och den inte har rätt att skapa databaser har den antagligen inte rätt att ändra rättigheter heller (det vore ju lite dumt), så det är moment 22. Annars kan du se en databas som är reserverad för mysql som heter just "mysql" med en tabell som heter "user". Där ser du alla användare, varifrån de skall få ansluta och vilka rättigheter de har. Rättigheten "Create_priv" borde räcka för att skapa en databas.

Jo, det är jag själv som administrerar. Kör via Binero och skapade databasen i deras verktyg. Har inte hunnit kolla något mer på det här ännu men ska försöka få lite tid över i veckan.

Tack för hjälpen så länge!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)