Jag skulle behöva kolla (och ev. uppdatera) lagerstatus i min mysql-databas, med resultat som inhämtas från en extern textfil.
Textfilen visar inte bara de produkterna som jag har i databasen, så jag måste först begränsa till att endast hämta den datan som finns i mysql, och sedan kolla/jämföra lagerstatusen med textfilen.
Någon vänlig person som kan skjutsa mig i rätt riktning? :birp
Om du får in data i databasen så är det inget större äventyr att skapa en uppdaterings query som uppdaterar dina lagersaldon. Jag tycker det är enklast men vad hade du för egen ide om det hela ?
Om du får in data i databasen så är det inget större äventyr att skapa en uppdaterings query som uppdaterar dina lagersaldon. Jag tycker det är enklast men vad hade du för egen ide om det hela ?
Ok!
Jag tänkte mer om jag skulle läsa in hela textfilen i en array, och sedan kolla lagerstatusen på de produkterna som finns i databasen.
Sen köra en uppdatering på fältet i databasen, om statusen har ändrats.
Tror dock att det blir mer resurskrävande på detta/mitt sätt? :r
Mitt sätt är antagligen stabilare om du bara får till uppdatering frågan. I villkoret kan du även lägga till att lagervärdet på posten ska skilja sig från motsvarande post temp-tabellen så blir det inga onödiga skrivningar som "kostar"
Ok
Det brukar vara ett lätt sätt att skapa frågor msacess som man sen kan klippa in i mysql.
Skapa temptabellen och skicka över beskrivningen på den och på lagertabellen
Ok
Det brukar vara ett lätt sätt att skapa frågor msacess som man sen kan klippa in i mysql.
Skapa temptabellen och skicka över beskrivningen på den och på lagertabellen
Tänkte att det räcker att bara ta med grossistens artikelnr samt lagersaldot i "temp-tabellen"?
Det låter bra.
Använd samma namn i temp tabellen som i lagertabellen så slipper du hålla reda på vad som är vad i huvudet.
Vad kallar du grossistens artikelnr och lagersaldot
Det var inget stort lager...:-) men då behöver man inte krångal med för mycket optimering
UPDATE Table1, Table2 SET Table1.enum = table2.enum
WHERE Table1.enum<>table2.enum AND Table1.sku=table2.sku;
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9