webForumDet fria alternativet

Dedikerad MySQL-server, anslutning misslyckas

3 svar · 849 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tjena hej,

Håller på och sätter upp en dedikerad MySQL-server och har problem med att andra datorer i mitt nätverk inte kommer den.

Har följt den här:
http://library.linode.com/databases/mysql/standalone-mysql-server#sph_edit-etc-hosts

Vad jag gjort
På "foo.app1" (webbservern) och på "foo.mysql1" har jag lagt in följande i /etc/hosts:

192.168.xxx.yy foo.app1
192.168.xxx.zz foo.mysql1

Jag kan pinga dom emellan, genom att köra t.ex. ping foo.mysql1 från foo.app1 etc. utan problem.

I /etc/mysql/my.conf jag har angett:

bind-address = foo.mysql1

Har (såklart) startat om MySQL efter ändringarna.

Problemet är att det inte går att ansluta till mysql1 från app1. Jag får:

ERROR 2003 (HY000): Can't connect to MySQL server on 'foo.mysql1' (110)

På MySQL-servern går det bra att ansluta genom att köra mysql -h localhost -u root -p. Om jag istället testar med mysql -h foo.mysql1fungerar det inte, jag får då:

ERROR 1130 (HY000): Host 'foo.mysql1' is not allowed to connect to this MySQL server

Var kan problemet ligga? Jag har kollat på div. sajter utan framgång. Det känns som att det är relaterat till bind-address eller något annat, eftersom den inte ens lyssnar på adressen. Det finns (såklart) även en användare som får ansluta från foo.app1, fast det spelar i nuläget inte någon roll, eftersom servern inte ens svarar.

Det jag vill åstadkomma är att alltså att det ENDAST ska gå att ansluta mellan de två datorerna lokalt, det ska inte gå att ansluta till MySQL utifrån, med burkens publika ip.

Tacksam för förslag!

prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg

Vad händer om du försöker ansluta mot IPt istället?

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Har du kollat så något mysqlkonto har rätt att ansluta också från det IP-nummret där du har den andra servern?

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Felet låg i att bind-address skulle vara serverns IP och inte hostname som den här guiden sa. Utöver det blockerades IPn av CSF på servern. Efter att ha ändrat till IPn och lagt in ett undantag i brandväggen så fungerade det.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)