webForumDet fria alternativet

Logga in i databasen med hjälp av affärssystemkonto

Databaser & SQL

0 svar · 499 visningar · startad av nigge

Medlem sedan feb. 2002199 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Jag håller på och utvecklar lite "insticksprogram" till vårat affärssystem och skulle behöva kunna tillåta inloggning användandes av affärssytemets konton, så att samma konton används i mitt program.
Då insticksprogrammen går direkt in i oracle-databasen och inte genom affärssytemet...
Anledningen är att idag kan vem som helst använda insticksprogrammet, utan krav att ha ett konto.

Det är uppbyggt såhär: (Det är redan byggt innan min tid, så jag administrerar bara... så fråga inte VARFÖR det är gjort såhär :blink:... men men)
En applikation som skickar anrop till en service som körs på en server, som skickar sql-anrop till oracle-databasen...
Servicen ansluter till databasen genom ett "administratörskonto" eller vad man ska kalla det...
där databasnamnet är användarnamnet, så "tränings" "live" beroende på om det ska anslutas till träningsdatabasen eller den "riktiga". sedan ett lösenord...

Det jag skulle vilja göra är att på något sätt kunna använda samma inloggningsfunktion som affärssystemet använder, jag gissar att detta ligger som en funktion i databasen, eller kan det vara så illa att det ligger krypterat i databasen och "dekrypteringen" ligger kodat mjukvarumässigt i affärssytemet?...

Hur skulle ni lösa detta?

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)