Meddelande

Minska
No announcement yet.

Distinct problem

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Distinct problem

Hej

jag försöker plocka ut värden som distinct och vad jag förstår så appliceras distinct på hela sqlfrågan dvs på alla värden som hämtas.

Jag har en tabell med beställningar som ser ut som följer.

Id
    kundnr
    namn
    adress
    postnummer
    datum_reg
    datum_best

Mitt problem eller rättare sagt vad jag vill är att plocka ut kundnr och adress på mina kunder men enbart 1 rad per kund. Som det är nu så ligger samma kund på flera rader beroende på hur många gånger den har beställt.

Kör jag bara följande:
    Kod:
    'SQLgetkunder = "Select Distinct kundnr FROM utskick order by kundnr asc"
    Då får jag ju en rad med kundens kundnummer men så fort jag lägger på följande:
    Kod:
    'SQLgetkunder = "Select Distinct kundnr, namn, adress, postnummer, ort, land, datum_reg, datum_best FROM utskick order by datum_best DESC"
    Då får jag dubletter så det skriker om det. Vissa kanske kommer med 10 gånger och andra bra 2 gånger.

Hur ska jag bära mig åt för att hämta adressen på den senaste beställningen men varje kund ska bara komma med 1 gång?

Tacksam för hjälp.
    Troligtvis kommer det att fungera men jag är inte riktigt säker.

SELECT * FROM (
    SELECT kundnr, namn, adress, postnummer, ort, land, MAX(datum_reg) AS datum_reg, MAX(datum_best) AS datum_best
    FROM utskick
    group by kundnr,namn,adress,postnummer,ort,land) AS drv
    ORDER BY datum_best DESC

Kommentera

Tack för ditt svar men jag får något felmeddelande som jag inte vet vad jag ska ändra på se nedan fel:

Kod:
      Feltyp:
      Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A03FD)
      'Case' förväntas.
      getcust2.asp, line 19, column 7
      SELECT * FROM (SELECT kundnr, namn, adress, postnummer, ort, land, MAX(datum_reg) AS datum_reg, MAX(datum_best) AS datum_best FROM utskick group by kundnr,namn,adress,postnummer,ort,land) AS drv ORDER BY datum_best DESC "
      ------^

Kommentera

Av felmeddelandet att döma ser det ut som att du skrivit SQL-frågan rakt av i asp-filen. Du måste ju... [kod]SQLgetkunder = "SELECT * FROM......"[/kod], och sedan exekvera.
        @aviddevguy

Kommentera

Ja det är ju så man skäms

Nu fungerar det klockrent!

Tackar!

Kommentera

Working...
          X