webForumDet fria alternativet

Formulärproblem i access 2003

1 svar · 551 visningar · startad av knekt

knektMedlem sedan juli 20121 inlägg

Hej!
Jag är ganska ny på access och har stött på ett problem som jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med.

Jag är tvungen att arbeta med access 2003 här på jobbet och skulle vilja få till en "split view" - lösning i ett formulär. Har sett att det finns vänligt smidiga lösningar till detta om man jobbar i access 2007 och senare versioner. http://office.microsoft.com/en-us/access-help/create-a-split-form-HA010075994.aspx

Jag skulle alltså helt enkelt vilja skapa ett formulär med två delar, den undre delen ska vara ett datablad med alla objekt ifrån en fråga och den övre delen ska vara ett inmatnings/ändringsformulär som man får upp informationen om det objektet man klickat på i det undre databladet. Har testat lite olika varianter med form-subform men kan inte få formuläret att bete sig som jag vill.

Alla tips är välkomna!

AccessMedlem sedan juni 20124 inlägg

Om det bara är den övre delen som ska vara ändringsbar så är det bättre att den undre delen är en lista som man väljer från. Jag har gjort en mycket smidig lösning som kan ses i den bifogade bilden. Klickar man i producentlistan till höger så kan man ändra en producents uppgifter. Listan kan självklart läggas undertill.

Vid klick på knappen "Ny" så får man en fråga om namnet på en ny producent som läggs in.

Programmet är gjort i Access 2003. Jag kan skicka ett exempel till dig.

valjlista.png
133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)