webForumDet fria alternativet

Vad klarar Access

6 svar · 903 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

Vad gäller Accessdatabaser och gränsen när man ska tänka gå över till kraftfullare databashanterare:

Ska man tänka antal poster eller är det storlek på själva databasen?
Antal användare överstiger 50?

Har hört när postantalet börjar gå över miljonen men tänker man då per tabell för man kopplar ju ofta tabeller.

Vad går liksom gränsen när det gäller Access och när man ska gå över till större databaser?

Alltid intressant höra.

Ber om ursäkt det blev dubbelpostat. Hände inget först när jag tryckte på "skicka inlägg".

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Kalle M skrev:

Ber om ursäkt det blev dubbelpostat. Hände inget först när jag tryckte på "skicka inlägg".

Ingen fara. Jag putsväckade den andra tråden.

mvh

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

Jag använder enbart Access databaser till Office applikationer nu för tiden.
Vet inte vad det finns för begränsningar när det gäller användarantalet, men storleken har ju en tydlig begränsning.

När det gäller andra småprogram använder jag SQL Server Compact 4.0 databaser istället.

Vad använder du databaserna till för typ av programmering? Web, Office, WinForm eller ngt annat?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Vet inte om du börjar närma dig miljon-gränsen. Men för några år sedan fick jag en tabell från en kund med över 800.000 poster i en tabell, och den använde jag rakt av via odbc för att läsa/skriva utan problem. Applikationen var sådan att man sökte reda på aktuell post för att uppdatera innehållet, så man arbetade bara med få poster åt gången. Kan tänka mig att du kan märka en prestandamässig skillnad mot en SQL-server om du skall uppdatera 100.000 poster åt gången dock.

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Access är idag mycket kraftfullt!
Men begränsning ligger inte i postantal, utan snarare i antalet samtidiga användare!
Om man har relationsposter, bör man inte använda Access när det är flera, en handfull, användare tycker Lasp.

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

Ok!

Tycker ofta frågan dyker upp just vad gränsen går när man ska börja tänka på nåt annat är Access. En del vet jag bygger webbapplikationer och börjar med Access och därefter går över till kraffullare. Kanske inte nu för tiden. Prata med en kompis och han sa en miljon poster kanske man ska tänka om. Det går väl göra en webbshop utifrån Access?

Så Access är alltså mindre lämpligt om man är 50 användare på en databas? Är det typ 30 samtida användare?. Tycker man ofta får olika åsikter.

Så frågan är ju om man ska börja med sqlserver direkt eller börja med Access.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Har du tillgång att använda MSSQL / MySQL där du skall köra applikationen så finns det ingen anledning att inte använda det. Det är SQL du använder i båda fallen (även om du använder access) så det är blir inte svårare, men eftersom dialekterna kan skilja så slipper du dubbelarbete om du kör sql-server direkt.

Genererad på 388 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb