InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Hej!
Försöker få meddelanden att visas från de man har i adressboken (förutom sina egna)
Nu har jag meckat så mycket fram och tillbaka att koden nog är förstörd.
("SELECT M.msg_id, M.uid_fk, M.message, M.created, U.username,M.uploads, FROM messages M, users U JOIN adressbok A ON A.owner='$uid' WHERE A.verified=1 AND M.uid_fk=U.uid AND M.uid_fk='$uid' order by M.msg_id desc limit ") or die(mysql_error());
Kan du inte skriva ut tabellernas struktur, och vad du vill åstadkomma itället för en sql-fråga som inte funkar?
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg adressbok
ID
owner
friend
verified
comments
com_id
comment
msg_id_fk
uid_fk
uploads
users
uid
username
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Jag vill visa alla meddelanden från messages där uid_fk = $uid
Men om $uid har vänner (där verified=1) i adressboken så ska dessa vänners uid_fk från messages också visas.
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Connection.Execute("SELECT M.msg_id, M.uid_fk, M.message, M.created, U.username,M.uploads FROM messages M, users U JOIN adressbok A ON A.owner='$uid' AND A.verified=1 WHERE M.uid_fk=U.uid and M.uid_fk='$uid' order by M.msg_id desc limit 5") or die(mysql_error());
Felet:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'FROM messages M, users U INNER JOIN adressbok A ON A.owner='3' AND A.verified=1 ' at line 1
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Glöm det där Connection.Execute
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Här får jag inget felmeddelande, men det är bara mina egna meddelanden som visas:
"SELECT M.msg_id, M.uid_fk, M.message, M.created, U.username,M.uploads FROM messages M, users U INNER JOIN adressbok ON adressbok.owner='$uid' AND adressbok.verified=1 WHERE M.uid_fk=U.uid AND M.uid_fk='$uid' $morequery order by M.msg_id desc limit "
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Förklaring:
Jag som inloggad ($uid) vill hämta alla uid_fk från messages.
Jag vill även ha mina vänners messages i samma lista.
Från adressbok där owner (är jag med $uid) och verified = 1
Så att jag vill hämta uid_fk från owner i adressbok.