webForumDet fria alternativet

Hur modellera enkätdatabas?

4 svar · 628 visningar · startad av Ralph_Steadman

Ralph_SteadmanMedlem sedan mars 20123 inlägg

Hej på er! Ny här på forumet.

Har sen någon månad tillbaka börjat lära mig php med inslag av AJAX och SQL. Som ett inlärningsprojekt tänkte jag bygga ett webbaserat enkätverktyg. Egentligen bara i syfte att lära så kvalitet är sekundärt i detta skede.

Men för att jag ska kunna träna PHP (och AJAX i viss mån) behöver jag sätta upp en databas (MySQL) att köra querys mot. Nu vet jag dock 0 om databasmodellering så kanske kan någon hjälpa mig lite på traven?

Jag behöver en databas som tillåter följande:

1. Lagring av enkätfrågor. Enkäterna kommer vara flera till antalet och antalet frågor i varje enkät varierar. (Jag skall kunna lägga till fler enkäter)

2. Användares svar på enkäterna. Behöver med andra ord hålla koll på varje användares svar och för vilken av de flera enkäterna svaren gäller.

Nu är jag som sagt helt grön på området så kanske behövs mer information än vad jag skrapade fram ovan? Och som sagt databasens kvalitet är i detta skede av mindre vikt då den mest skall funka som ett komplement i php-träning.

Kanske kan någon hjälpa mig?

Ha det gott! /S

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

En tabell som innehåller lite info om enkäten såsom titel osv.
En tabell som innehåller frågorna, ska ha en kolumn med enkät-id så att man kan koppla ihop frågorna med enkäten.
En tabell med svaren.

:)

Tack för snabbt svar
En följdfråga: Jag gör således en tabell som har en kolumn för enkätID samt en kolumn per fråga? Likaså får tabellen för svaren en kolumn för varje svar på varje fråga?

Om enkäten innehåller 200 frågor blir det väldigt många kolumner :-) Eller tänker jag fel nu?

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Nejnej, inte en kolumn per fråga :p Antalet kolumner kan man se som "statiskt". Du definierar det en gång, sen "aldrig mer". Frågorna hamnar istället som rader i tabellen. Varje fråga hamnar på en egen rad. Varje rad har ett fråge-id och ett enkät-id. :)

Tack så mycket!

Då blir det alltså ett varierande antal rader i frågetabellen beroende på antal enkäter och antal frågor i de olika enkäterna?

Likaså ett stort antal rader i svarstabellen beroende på antal personer som besvarar de olika enkäterna? Stämmer det?

Sitter och läser lite om "CREATE TABLE" och ska se om jag kan få ihop något. Stort tack för hjälpen.

295 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
292 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)