webForumDet fria alternativet

Länka en Access DB till MS SQL?

4 svar · 633 visningar · startad av RolandT

RolandTMedlem sedan okt. 201124 inlägg

På mitt arbete har vi ett fakturerings/lagerprogram som arbetar emot en Access 2000 databas. Sen tidgare har vår webbsida kopplats till detta programs databas för webbshopsfunktionalitet.

Saken är nu att jag tänkt börja med ett nytt projekt där jag bygger en ny sida som en ASP.NET MVC3 webbapplikation med EntityFramework istället. EF stöder inte en koppling till en Accessdatabas dock, det blir bara fel och problem.

Jag funderar därför på MSSQL, efter lite googlande fick jag reda på att man kan länka en AccessDB till SQL server och på det viset anropa databasen via SQL server som en sorts mellanhand, det låter som vad jag behöver. Jag har gjort det och har en databas nu som jag kommer åt från VS2010 men jag ser inga av dom tabeller som borde finnas. Hur gör jag? Eller är det jag vill inte möjligt?

Alternativet vore väl att flytta helt från access till SQL men jag är inte 100% på att programmet stöder det, kan hända att en nyare version som vi snart uppgraderar till så gör det, men jag är osäker, stod inte så mycket i dokumentationen om SQL.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Lite svårt att veta vad du vill. Ska flödet se ut så här:
Webbapp->SQL Server->Access
eller
Webbapp->Access->SQL Server

Det förstnämda så är korrekt. Jag har på SQL servern gjort en s.k. "linked server" som är kopplad till access-filen.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ligger SQL Servern på en annan dator än access-filen? I så fall kan jag tänka mig att det är ett rättighetsproblem? SQL Servern körs förmodligen under en användare som inte har rättigheter.

Accessfilen ligger på samma dator som SQL servern. Det är konstigt men det funkar att på SQL servern knappa in en query som denna:

SELECT TOP 10 Artikelnr FROM LinkedServerName...TableName

Det hämtar faktiskt resultat från tabellen, men när man bläddrar i SQL studio är det som inga tabeller skulle finnas. Men dom går att anropa via en query iaf. (det är ju inte användbart för mina syften)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)